Hogere prijzen verminderen verspilling

Ruim helft van Nederlandse huishoudens gooit wekelijks voedsel weg

Dertig procent van de Nederlanders gooit minstens enkele keren per week eten of drinken weg. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek* door bureau GfK in opdracht van de Rabobank. Jongeren onder de dertig en gezinnen gooien de meeste etenswaren weg. Mensen geven aan dat ze vaak onbewust voedsel weggooien, maar ook dat ze het lastig vinden om hun gedrag aan te passen en dat hun partner ten aanzien van het eten van bewaard voedsel kieskeurig is. Zeventig procent van de mensen is bereid om het eigen gedrag te verbeteren. Uit het onderzoek volgen praktische oplossingen daarvoor.

Consumenten geven de volgende oplossingen aan om voedselverspilling terug te dringen:
- Prijsstijging boodschappen. Mensen gaan bewuster inkopen en vaker eten invriezen als de aanschaf van eten en drinken flink duurder zou worden. Ook geeft tien procent van de ondervraagden toe dat zij voedsel weggooien omdat zij dit zich financieel kunnen veroorloven.
- Aanbieden van kleinere porties en verpakkingen door producenten. Veertig procent van de respondenten geeft aan dat dit het meeste effect heeft.
- Betere voorlichting over de houdbaarheidsdatum. Een kwart van de Nederlanders geeft aan eten en drinken weg te gooien als de houdbaarheidsdatum verstreken is.

Ruud Huirne, directeur Food & Agri Nederland bij de Rabobank, in reactie op dit onderzoek: "Consumenten spelen de hoofdrol in het voorkomen van voedselverspilling. Die verantwoordelijkheid voelen zij zelf en willen ze nemen. Dat is mooi, maar het is niet genoeg. In alle schakels van de keten, van boer en tuinder tot aan ons bord, gaat nodeloos voedsel verloren. Ook de ondernemers in de food- en agrisector hebben een verantwoordelijkheid om voedselverspilling tegen te gaan. Juist door ieder vanuit onze eigen rol een bijdrage te laten leveren, kunnen we samen het verschil maken in het wereldwijde voedselvraagstuk."

Minder verspilling door duurdere boodschappen
Hoewel het merendeel van de Nederlanders etenswaar regelmatig weggooit, is zeventig procent van de huishoudens wel van plan zijn gedrag te verbeteren. Een prijsstijging van de boodschappen zou voor twaalf procent van de huishoudens een motivatie zijn om minder eten weg te gooien. Ook gaan mensen bewuster inkopen en vaker eten invriezen. Tien procent van de ondervraagden geeft toe dat hij voedsel weggooit omdat hij zich dit financieel kan veroorloven.

Verpakkingsgroottes aanpassen

Het merendeel van de ondervraagden vindt dat hij als consument zelf verantwoordelijk is om voedselverspilling tegen te gaan. Toch kunnen producenten van voedingsmiddelen en supermarkten wel helpen. Kleinere portie- en verpakkingsgroottes aanbieden, extra korting geven op producten waarvan de houdbaarheid bijna is verstreken en betere verpakkingen en bewaarmogelijkheden zijn de drie oplossingen die het meest worden genoemd in het onderzoek. Eén derde van de Nederlanders is zelfs bereid om meer te betalen voor verpakt voedsel als het daardoor langer houdbaar blijft, ook als dit betekent dat de voedselprijs hoger wordt.

Onjuist gebruik houdbaarheidsdatum
Om Nederlanders bewuster om te laten gaan met hun etenswaar, is het belangrijk om ze beter voor te lichten over de betekenis van de houdbaarheidsdatum van producten. Een kwart van de Nederlanders geeft aan eten en drinken weg te gooien als de houdbaarheidsdatum verstreken is, zo blijkt uit het onderzoek. En voor jongeren geldt dit nog sterker: meer dan één op de drie gooit eten weg als de houdbaarheidsdatum is verstreken. Uitleg over het verschil tussen de 'ten minste houdbaar-datum' (THT) en de 'te gebruiken tot-datum' (TGT) kan helpen, omdat veel producten na het verstrijken van de THT-datum nog prima genuttigd kunnen worden.

Met de jaarlijkse Rabo FoodWeek, wil de Rabobank de bewustwording over voedselverspilling vergroten bij alle spelers in de voedselketen.

Meer informatie:
Rabobank
Marie-Christine Reusken,
T: 030 2168 622
E: Marie-Christine.Reusken@rabobank.nl

Madelon Kaspers,
T: 06 1088 7244
E: Madelon.Kaspers@rabobank.com



Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.