Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Rogier Coppens, Het Fruithuis:

"Elke dinsdag gratis groente of fruit trekt veel volk"

Tholen - Het is regelmatig een drukte van belang bij de groentenwinkel Het Fruithuis. "Niet omdat we zo goedkoop zijn, want van de supermarkt kunnen we het op het gebied van prijs niet winnen", vertelt één van de eigenaren, Rogier Coppens. "Wij moeten het echt van de kwaliteit hebben. Daarnaast regelen we bepaalde acties die heel goed lopen. Zo krijgen klanten elke dinsdag een product gratis en op zaterdag krijgt elke 50e klant zijn aankopen helemaal gratis."



Elke dinsdag iets gratis

Hij vervolgt: "Op dinsdag geven we elke week iets anders weg. De ene keer is het een bloemkool, de andere week een bosui. Het werkt het heel goed en het trekt veel volk. Ik voerde deze actie in op mijn rustigste dag en dat is nu mijn drukste dag. Zoiets wordt ook snel verspreid via social media. Mensen zijn heel gevoelig voor dat soort aanbiedingen en het loopt als een speer. Ook op lange termijn zie je het effect: consumenten leren een bepaald product kennen en later gaan ze het nog eens eten." Volgens Rogier zijn mensen ook prijsbewuster geworden. "Vroeger kon je een mango nog wel voor 7 euro verkopen, maar nu vragen klanten of je gek bent geworden."



Invloed door kookprogramma's
Nederlanders Rogier Coppens en zijn neef Ard Buijks zijn al bijna 15 jaar actief in Minderhout België, op de grens van België en Nederland. Het valt Rogier op dat veel mensen worden beïnvloed door kookprogramma's op tv. "Een bekende Belgische kok is Jeroen Meus met het programma Dagelijkse Kost. Hij werkt veel met seizoensproducten en dat merk je meteen terug in de winkel. Het werpt zeker zijn vruchten af. Producten als aardpeer, pastinaak, peterseliewortel: dat zijn tegenwoordig allemaal hippe groenten."



Citrus
Het is weer herfst en dat is ook te merken in het aanbod van Het Fruithuis. "Wat momenteel opvalt is dat Clementines heel moeilijk te vinden zijn. Ik heb nu Spaanse gekocht via van Dommele uit Breda. Deze zijn erg lekker maar ook prijzig. Verder is het heel lastig, ook met sinaasappelen. Spaans Bergfruit is er nog niet. Ik zag al wel appelesienen uit Spanje, maar dat is nog erg vroeg. Ze zijn nog te dun van schil. Feit is dat mensen in de winkel toch bepaalde producten verwachten. Nu het zachtfruit over is, val je een beetje in een gat. Er blijven dan nog appelen, peren en druiven over en dat probeer je met het aankomende seizoen van het citrus op te vangen."

Ook in groenten is het nieuwe seizoen weer aangevangen. "In België lopen de kolen altijd heel goed. Mensen eten veel witte, rode en savooie kool. Producten als zuurkool en hutspot zijn typisch Nederlands, dat kennen ze hier niet echt. Je merkt wel dat de Belgen het proberen, maar wat in Nederland 's winters vaak op het menu staat, is hier niet zo populair. Boerenkool is wel wat hipper. Dat is natuurlijk een trend die overgewaaid is uit Amerika."



Zelf koken
De handelaar ziet twee trends in de afgelopen tijd. "Aan de ene kant vinden mensen het fijn om een zelfgemaakte maaltijd van ons mee te nemen, maar anderzijds koken ze ook graag zelf. Met name in het weekend worden recepten meegenomen naar de winkel en thuis uitgeprobeerd. Het is niet dat de horeca het minder druk heeft, want die klanten zien wij ook genoeg. Het wordt alleen wat meer afgewisseld, denk ik."

Steeds completer pakket
Hij is tevreden over de aantallen die ze nog kunnen verzetten in de winkel. "We komen met vers-detaillisten eens per kwartaal bij elkaar in een versgroep om ideeën en ervaringen uit te wisselen. Veel Belgen houden toch van lekker eten en nemen daar ook de tijd voor. Ze gaan nog naar de beenhouwer, de bakker en de groenteboer. Wij werken sinds kort ook samen met een slager. Er staat hier een toonbank van vier meter met vlees. Ons assortiment wordt steeds completer zo. Mogelijk komen er in de toekomst ook nog bakkersproducten bij. Mensen zijn heel enthousiast over die verscombinaties."

Voor meer informatie:
Fruithuis BvBa
Desmedtstraat 74-76
2320 Minderhout
Tel: (0032) (0) 33140 241
Fax: (0032) (0) 34259 837
info@hetfruithuis.be
www.hetfruithuis.be