Oostenrijkers kopen 30% meer Fairtrade producten
Daardoor gingen er in het eerste halfjaar van 2015 alleen al vanuit Oostenrijk directe inkomsten ter hoogte van 16,6 miljoen Amerikaanse dollar aan de Fairtrade-producenten in Afrika, Aziƫ en Latijns-Amerika. Van deze positieve ontwikkeling profiteren inmiddels meer dan 1,5 miljoen kleine boerengezinnen en loonafhankelijke arbeiders in de productielanden. De Fairtrade-premie die op deze manier wordt ontvangen, wordt gebruikt om de medische zorg en de toegang tot onderwijs en sociale instellingen te verbeteren om zo duurzame ontwikkeling in deze landen te ondersteunen.
Op de Oostenrijkse markt voor Fairtrade-producten ging in het eerste halfjaar van 2015 vooral de verkoop van warme dranken (1.302 ton, +20%) en zoetwaren (1.340 ton, +119%) omhoog. In andere productgroepen kon het resultaat van vorig jaar eveneens verbeterd worden. De verkoop van vers fruit (incl. bananen) steeg bijvoorbeeld naar 8.900 ton (+7,8%) en de verkoop van basisvoedingsmiddelen steeg naar 531 ton (+34%).
In totaal telt Oostenrijk momenteel 117 Fairtrade-licentiepartners, drie hiervan zijn er dit jaar nieuw bijgekomen. Uit actueel onderzoek blijkt dat het Fairtrade-keurmerk wereldwijd het bekendste sociale label is. Inmiddels ligt het herkenningspercentage van het Fairtrade-logo in Oostenrijk op meer dan 92%. 9 van de 10 ondervraagde Oostenrijkers vertrouwt het Fairtrade-logo. 84% is bekend met de inhoud en de betekenis van het Fairtrade-logo.