



Abonneren
Vacatures
Top 5 - gisteren
Top 5 - afgelopen week
Top 5 - afgelopen maand
- MSC neemt grootste containerschip ter wereld in de vaart
- "Zoals de prijzen nu zijn, heb ik nog nooit meegemaakt"
- “We hebben een ongelofelijk eerste jaar achter de rug”
- "Dankzij onze focus op reefers kunnen klanten tot 's avonds bestellen voor levering de volgende ochtend"
- "Het Belgische aanbod kan de situatie in de groenten hier doen kantelen"
Weer
Oostenrijkers kopen 30% meer Fairtrade producten
Daardoor gingen er in het eerste halfjaar van 2015 alleen al vanuit Oostenrijk directe inkomsten ter hoogte van 16,6 miljoen Amerikaanse dollar aan de Fairtrade-producenten in Afrika, Azië en Latijns-Amerika. Van deze positieve ontwikkeling profiteren inmiddels meer dan 1,5 miljoen kleine boerengezinnen en loonafhankelijke arbeiders in de productielanden. De Fairtrade-premie die op deze manier wordt ontvangen, wordt gebruikt om de medische zorg en de toegang tot onderwijs en sociale instellingen te verbeteren om zo duurzame ontwikkeling in deze landen te ondersteunen.
Op de Oostenrijkse markt voor Fairtrade-producten ging in het eerste halfjaar van 2015 vooral de verkoop van warme dranken (1.302 ton, +20%) en zoetwaren (1.340 ton, +119%) omhoog. In andere productgroepen kon het resultaat van vorig jaar eveneens verbeterd worden. De verkoop van vers fruit (incl. bananen) steeg bijvoorbeeld naar 8.900 ton (+7,8%) en de verkoop van basisvoedingsmiddelen steeg naar 531 ton (+34%).
In totaal telt Oostenrijk momenteel 117 Fairtrade-licentiepartners, drie hiervan zijn er dit jaar nieuw bijgekomen. Uit actueel onderzoek blijkt dat het Fairtrade-keurmerk wereldwijd het bekendste sociale label is. Inmiddels ligt het herkenningspercentage van het Fairtrade-logo in Oostenrijk op meer dan 92%. 9 van de 10 ondervraagde Oostenrijkers vertrouwt het Fairtrade-logo. 84% is bekend met de inhoud en de betekenis van het Fairtrade-logo.
Publicatiedatum:
Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier
Ander nieuws uit deze sector:
- 2023-03-28 Top 10 van supermarktketens in Bulgarije
- 2023-03-27 Lidl leidt groei Portugese retail in 2022
- 2023-03-27 Leveranciers getroffen door staking Delhaize
- 2023-03-27 Charlotte Van Loock eerste directeur België bij Crisp
- 2023-03-27 Prijsverlagingen bij Aldi
- 2023-03-27 "Boodschappenmandje met meer dan 13 procent gestegen"
- 2023-03-24 Top 10 van supermarktketens in België
- 2023-03-24 Versdepot Delhaize weer open, 66 winkels blijven dicht
- 2023-03-24 Vlaams minister geen voorstander van supermarktenstop
- 2023-03-23 Aldi verwikkeld in Twitter-woede vanwege vreemde etikettering
- 2023-03-23 Top 10 van supermarktketens in Oostenrijk
- 2023-03-23 Mercadona opent kantoor in Brussel om meer zichtbaar te zijn in Europa
- 2023-03-23 Picnic biedt 'verboden' aanbiedingen nog altijd aan: "We zijn in goed overleg met NVWA"
- 2023-03-22 Lidl exporteert 27.000 ton Portugese groenten en fruit
- 2023-03-22 Zweden gaan door torenhoge voedselprijzen in Noorwegen shoppen
- 2023-03-22 Makro haalt 2 miljoen euro op met inboedelveilingen
- 2023-03-22 Delhaize houdt vast aan plan tot franchiseren; stakingsacties gaan door
- 2023-03-22 Lidl grijpt partnerschap UEFA Euro 2024 aan om belang verse groenten en fruit te benadrukken
- 2023-03-21 Morrisons bevriest of verlaagt prijzen van meer dan 1.000 producten
- 2023-03-20 Hoge groenteprijzen zorgen voor hoogste stijging voedselprijzen Zweden in 72 jaar