besparing op de arbeidskosten en niemand meer minimumloon

“Met minimumloon motiveer je medewerkers niet”

Tholen - Bij de tomatenkwekerij van Bart en Roel de Bakker verdient dit jaar niemand van de medewerkers meer het minimumloon. Toch zijn de totale arbeidskosten op het bedrijf met 16 procent gedaald. Dat komt door het een andere manier van belonen. Medewerkers krijgen niet standaard het minimumloon, maar krijgen extra betaald naar mate ze kwalitatief en kwantitatief bovengemiddeld presteren.

Medewerkers die extra hard werken en die continu zorg dragen voor hun werk. Dat wil iedereen wel – maar het voor elkaar krijgen is een ander verhaal. Volgens Willem Verwoerd van Custo Advies is dat wel te realiseren met onder andere hoger loon bij betere prestaties. "Arbeid in de tuinbouw is enorm goed meetbaar, zowel kwalitatief als kwantitatief. Toch krijgen medewerkers nu vaak hetzelfde loon uitbetaald. Daarmee motiveer je mensen niet om het beter te doen."


Willem Verwoerd en Roel de Bakker


RGGS-methodiek
Vorig jaar heeft Verwoerd een nieuwe methode doorontwikkeld. Uit interviews bij telers kwam vaak dezelfde problematiek naar voren binnen de levering van arbeid. "Betrokkenheid, begeleiding, oplossend vermogen, onrust (uitval), prestatie/kwaliteit verhouding en flexibiliteit in de piek", somt hij op. "Met deze informatie uit de markt zijn we aan de slag gegaan en zo is het RGGS-methodiek ontstaan." Binnen het systeem krijgen medewerkers een hoger salaris naar mate ze beter presteren. Sinds dit jaar werken tomatentelers Bart en Roel de Bakker ermee. "We hebben normen opgesteld. Als mensen daaraan voldoen krijgen ze het minimum cao-loon. Als ze daar bovenuit stijgen, gaan ze naar een ander salarisniveau en krijgen ze extra betaald." Het resulteert volgens De Bakker in beter gemotiveerde, maar ook tevredenere werknemers. "Voorheen hadden we hier twee uitzendbureaus in huis. We merkten dat er tussen die twee onderling toch wat competitie was: wie draait de meeste uren, wie werkt bij wie? Dat kost allemaal energie", vertelt hij. "Nu werken we met één uitzendbureau en hoeven werknemers alleen op zichzelf te letten. Alle verwachtingen zijn duidelijk. Presteren ze beter dan normaal, dan krijgen ze ook beter betaald. Als ze onderpresteren of normaal presteren krijgen ze het minimumloon uitbetaald. Als dat zo blijft, ga je het gesprek aan: is er iets aan de hand, of zit diegene hier niet op de juiste plek?"

De vastgestelde normen gaan niet alleen over kwantiteit en snelheid, maar ook over kwaliteit van werken. "Zorg dragen voor het product, je pad netjes achterlaten, maar ook het juist inleveren van je urenbriefje, op tijd komen", somt Verwoerd op. "Die eisen zijn afgestemd op de kwekerij zelf. Hier ligt een focus op zorg dragen voor het product. Nu zien we dat terug in de beoordelingen van de keurmeesters. Die zijn consequent hoog."

Rekenmethode
Het is vast de moeite om je werknemers meer uit te betalen als ze beter werken, maar houd je dan toch de totale arbeidskosten in de hand? Daarvoor is vanuit het RGGS-systeem een rekenmodel ontwikkeld. Er wordt gekeken naar de totale benodigde arbeid in een seizoen. Dit wordt omgezet naar een gemiddeld bedrag. Als een werknemer meer en beter werk doet dan gemiddeld, krijgt-ie ook meer salaris. Er zijn dan immers ook minder uren nodig om de totale arbeid te verzetten. Zo kan de ondernemer de werknemers meer uitbetalen, maar komt hij zelf niet in de knel met zijn arbeidskosten. Sterker nog, de totale arbeidskosten zijn met 16% gedaald. Bij De Bakker Westland betekent het concreet dat er dit jaar vijftien in plaats van achttien mensen in de kas werken.


Werkwijze
"Voor het teeltjaar wordt het arbeidsproces geanalyseerd. Vervolgens brengen we de besparingspotentie in beeld. De leverancier van arbeid staat daarbij garant staat voor het resultaat", vertelt Verwoerd. "Het gehele teeltjaar wordt het resultaat binnen RGGS cumulatief bewaakt." Daardoor ontstaat volgens hem ook een duurzame samenwerkingsrelatie met de leverancier. "Je werkt continu samen om het arbeidsproces te optimaliseren in kwaliteit en kwantiteit. In de praktijk zie je dan ook dat de leverancier veel meer betrokken is bij het proces, een aantal keer in de week bij de teler langsgaat. Arbeidsbegeleiding/motivatie/sturing is hierin een vanzelfsprekendheid geworden. Deze positieve verbondenheid is dan ook het geheim van de smid, voor het succes binnen RGGS", vindt Verwoerd. Ook verzorgt hij met Custo de preventie in de ketenaansprakelijkheid. "Door het contract met de arbeidsleverancier te toetsen op zoveel als mogelijk uitsluiten van verwijtbaarheid. Desgewenst verzorgen wij het gehele aanbestedingsproces."

Voor meer informatie:
Custo&Partners
mail@custo-advies.nl
custo-advies.nl
 

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.