Uitdagend maar succesvol jaar voor Zespri

2015 was een goed jaar voor Zespri, maar niet alles verliep niet zonder slag of stoot in de afgelopen jaren. Zo zijn er productintroducties geweest, die uiteindelijk zeer tegenvielen. In 2010 commercialiseerde Zespri drie kiwirassen namelijk Sweet Green, Charm en SunGold. Simmer Limmer, COO van Zespri vertelde tijdens Asia Fruit Logistica dat één van deze rassen het niet heeft gered.



Charm
De kiwi die het niet heeft gered is van de variëteit Charm. Consumenten vonden het product wel lekker, maar er werden wat fouten gemaakt nadat de kiwi de koudeketen verliet. Na het logistieke proces kwam het in de schappen terecht. Bij de retail veranderde het uiterlijk en kromp hij. Zespri besloot toen om deze kiwi uit het assortiment te halen.

Sweet Green
De Sweet Green is ook een hele uitdaging om op de markt te brengen. Ondanks het feit dat de smaak goed en zoet is, heeft de consument moeite met de hogere prijs. Sweet Green ziet er bijna hetzelfde uit als de Zespri Green, totdat hij open is. De Sweet Green heeft wel meer productieproblemen dan de 'gewone' Green en er moet nog heel wat werk aan worden verricht.




SunGold

SunGold is een ongekend succes. De prijs ligt vrij hoog, maar de variëteit verkoopt enorm goed. Het bedrijf had dit jaar de grootste Gold-productie ooit: een volume van 32 miljoen dozen. Een mooi herstel na alle problemen rond PSA. "We zien dat de SunGold heel goed is opgenomen in de markt. Met SunGold kunnen we nu eindelijk ook de doelgroep bedienen die van tropische vruchten houdt." Momenteel is de productie van SungGold ongeveer een kwart van de totale productie en verwacht wordt dat dit over enkele jaren 50/50 verdeeld is met Green.






Zespri in Azië
Als het gaat om China, probeert Zespri nog steeds te onderzoeken wat daar nu precies wordt geproduceerd. Als er een beter beeld is van de productie en kwaliteit van de lokale kiwi kan Zespri haar positie in de markt beter bepalen. Voor Zespri worden er momenteel al kiwi's geteeld in Japan en China. Hiermee wordt de Aziatische markt bediend.

Europa
De prijzen in Europa liggen vrij hoog, maar Limmer benadrukt dat dit komt omdat Zespri nog steeds in de herstelfase is. "Zo lang de volumes blijven groeien, zal er meer stabiliteit in de markt komen. Het herstel in volume was er dit jaar en ook PSA is overwonnen. Er wordt nog meer groei verwacht de komende jaren en dit zal een positief effect hebben. Zespri wil zich met haar kiwi's positioneren als een premium product dat betaalbaar is. Dit moet zich de komende jaren uiten.

www.zespri.eu

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw ad-blocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw Adblocker.