Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Paul Bosch, Rabobank

Data management verbetert logistieke stromen

Op de laatste editie van Cool Logistics Global te Brugge bood Paul Bosch, voeding- en landbouwsupply chain analist bij de Rabobank, zijn perspectief op opkomende trends in de voedingsmiddelenmarkt als ook op veranderend consumentengedrag en hoe dit effect heeft op logistieke bedrijven.

Vanuit het perspectief van de consument denkt Paul dat de toekomst er positief uitziet voor moderne distributiecentra, vooral als gekeken wordt naar de omzetgroei van verse en diepvriesproducten in de afgelopen vijf jaar. "Dit gaat erg goed en zijn een echte stimulans voor ontwikkeling in plattelandsregio's."



Dit heeft op verschillende manieren effect op verschillende gebieden in de wereld. Als gekeken wordt naar moderne retailketens, zegt hij: "Het Midden-Oosten en Afrika groeien vanuit een kleinere basis en Azië is natuurlijk ook een grote groeiende regio. Ondertussen ligt de groei in West-Europa onder 1%. China vertegenwoordigt een derde van Azië en de stijging in consumptie van vers- en diepvreisproducten is daar erg indrukwekkend."

Hoewel in China werkzaam zijn moeilijkheden inhoudt voor Europese en Amerikaanse logistieke bedrijven, gelooft Paul dat de markt nog steeds veel kansen biedt, simpelweg vanwege de vraag. "China probeert echt zich open te stellen voor voedselimport uit Europa en heeft zelfs grote investeringen gedaan in het spoornetwerk. Steden langs de weg hebben interesse om knooppunten te worden en ik ben ervan overtuigd dat met vijf jaar de transittijden verminderd zijn tot slechts 8 of 9 dagen."

Tegelijkertijd zijn de handelsbarrières die door Rusland zijn opgeworpen natuurlijk een grote horde, met in het bijzonder een impact op prijzen die in het geval van Nederland bijna zijn gehalveerd. "We moesten praktisch zijn om te realiseren dat dit slechts tijdelijk is en om te zoeken naar alternatieve routes. Ik zou zeggen dat we bijna in een herstelfase zijn," zegt Paul.

Met het oog op deze issues verzekert hij dat veel Europese bedrijven hun strategieën veranderd hebben om meer te focussen op kwaliteit dan op kwantiteit; om minder te vertrouwen op kosteneffectiviteit en meer op innovatie en het bieden van unieke producten. Hiervoor hebben ze langetermijns-partnerschappen nodig, waarbij ook de logistieke kant betrokken is.

De implementatie van zulke strategieën wordt ook sterk gemotiveerd door de vraag van consumenten, vooral als gekeken wordt naar de groei van online handel. "Ik denk dat we nu op het keerpunt zijn waar online echt marktaandelen weg gaat nemen van retail en supermarkten, wat natuurlijk een impact zal hebben op logistiek. Er moet een heel nieuw aanbod aan diensten zijn en er is nog een groot gat om te vullen, in acht nemende dat velen de voorkeur hebben voor outsourcing."

Het voordeel van online is dat het geen beperkingen biedt als het aankomt op schapruimte. Dit betekent dat er veel meer flexibiliteit vereist is in logistiek, als ook diversiteit aan distributiekanalen. Het betekent ook dat de focus zich verplaatst van uiterlijk naar prijs en volume. Dit is ook iets dat volgens Paul Bosch mogelijk effect kan hebben op logistiek.

Voor bedrijven komt het erop neer dat online handel veel data genereert, die gebruikt kan worden om consumptiepatronen te analyseren en te voorspellen. "Dat is echt waar de meerwaarde is en ik geloof dat logistieke bedrijven een enorme buitenkans hebben om te begrijpen waar de vraag echt heen gaat, om erachter te komen of je je wel focust op de juiste voedingscategorieën of regio's. Als je weet wat de consument wil, ben je in staat oom hogere niveaus aan traceerbaarheid, veiligheid en gezondheid te leveren," besluit Paul.
Publicatiedatum: