Rainforest Alliance-bananen en ananas bij Lidl Duitsland
Bron: Flickr
De Rainforest Alliance is niet de enige keurmerkorganisatie waarmee Lidl samenwerkt. Zo was Lidl in 2006 de eerste discounter in Duitsland die fairtrade-gecertificeerde producten onder het eigen merk 'Fairglobe' in haar assortiment opnam. En ook haar bio-assortiment wil Lidl op de lange termijn uitbreiden. Met deze en vele andere maatregelen brengt het bedrijf haar verantwoordelijkheid tegenover het milieu en de samenleving tot uitdrukking.
De Rainforest Alliance werkt samen met ananastelers in Costa Rica. Hier hoort ananas tot één van de belangrijkste exportgoederen. In de afgelopen jaren is het teeltgebied van de gele vrucht zelfs met 300 procent vergroot. De productie van ananas kan echter ook schadelijk zijn voor het milieu - als gewasbeschermingsmiddelen het grondwater verontreinigen en regenwouden voor nieuwe plantages moeten wijken. De Rainforest Alliance heeft zich daarom ten doel gesteld om de teelt van ananas duurzaam vorm te geven voor het milieu en de maatschappij. Ze scholen telers, zodat zij milieuvriendelijker maar ook efficiënter op hun plantages kunnen werken, en zo zelfs kosten besparen. Daarnaast ondersteunt de Rainforest Alliance telers bij het verbeteren van hun werkomstandigheden en veiligheidsstandaards. Inmiddels is er in Costa Rica circa 7.500 hectare aan ananasplantages Rainforest Alliance-gecertificeerd.