Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Commotie rond Canadees-Nederlands fruitinitiatief

De Canadese Financial Post besteedde deze week uitgebreid aandacht aan het Canadees-Nederlandse fruitinitiatief Global Fruit. De Nederlander Hans Soer richtte dit bedrijf begin deze eeuw op met als doel de Nederlandse intensieve manier van fruitteelt te introduceren in Canada. Het appelareaal in Canada is in de afgelopen decennia sterk gedaald en voor de vraag naar appelen is het land sterk afhankelijk van import. Er zouden dus volop kansen zijn voor de Canadese fruitsector.

Soer werkte rond 2000 als immigratie consulent en begeleidde veel Nederlandse agrariërs bij hun verhuizing naar Canada. Hij zou in totaal 600 immigranten hebben geholpen bij hun vertrek naar Ontario. Onder hen maakte hij een aantal enthousiast voor zijn toen nog op te richten bedrijf Global Fruit. Zij investeerden samen 8 miljoen dollar in Global Fruit, waarmee het bedrijf tussen 2004 en 2010 1,5 miljoen bomen plantte. Samen met Marius Botden, die in 2001 naar Canada emigreerde, introduceerde hij het appelras Red Prince. Soer investeerde veel in de marktintroductie van het ras, maar toch werd Global Fruit geen succesverhaal. "Dingen liepen door omstandigheden anders dan ik had verwacht. Je kunt zeggen dat ik wat naïef ben geweest", zegt Soer aan Financial Post. In 2009 en 2010 was er geen geld meer voor het onderhoud van de boomgaarden en zag hij zich genoodzaakt 780.000 appelbomen te rooien.

Investeerders klagen al een aantal jaren dat ze nooit een cent van Soer hebben gezien, ondanks de beloftes die hij deed ten tijde van de investeringen. Soer reageert niet op telefoontjes en mails, maar Financial Post lukte het na enkele weken aanhouden om hem te spreken. Het blad concludeert dat Soer met te weinig kennis van zaken gehandeld heeft en er zelf uiteindelijk ook niet beter van is geworden.

Het Nederlandse moederbedrijf van Red Prince zegt de verhalen wel te kennen, maar er verder geen bemoeienis mee te hebben. Het beeld dat in de media van Soer geschetst wordt, klopt niet helemaal, vindt Janssen van Redjonaprince. Soer heeft naast de fouten, die hij heeft gemaakt ook veel goeds gedaan voor de Canadese fruitsector en de introductie van Red Prince in Canada, aldus Janssen in de NFO Nieuwsbrief.

Bron: Nieuwsbrief NFO

Publicatiedatum: