Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Een 'farm' en een overdekte markthal

Twee Franse versconcepten uitgelicht

Tholen - De dag voor het European Vegetable Congress, 6 mei, hadden deelnemers de mogelijkheid om twee foodconcepten in Frankrijk te bezoeken. Hans Verwegen van Enza Zaden gaf hier een presentatie over. "We bezochten O'tera du Sart en dit concept is volledig gefocust op vers. Er zijn slagersproducten, groenten, fruit, delicatessen, bakkersproducten en ijs verkrijgbaar. Er zijn 120 leveranciers, waarvan 40 telers. Meer dan 50% van de omzet zijn lokale producten."



Boerderij
O'tera du Sart wordt geen 'winkel' genoemd, maar een 'boerderij'. Kernwoorden zijn 'Back to basic' en 'back to nature'. Het is een concept dat is opgezet door lokale telers. Er zijn momenteel nog maar enkele 'farms', maar men verwacht in de toekomst langzaam verder te groeien. Dat is wel een uitdaging want per winkel moeten er natuurlijk veel telers meewerken om een compleet aanbod te garanderen. Daarnaast moet je ook klanten zien te vinden die van deze manier van winkelen houden. De omzet bij dit concept ligt gemiddeld trouwens een stuk hoger dan bij Grand Frais. Opvallend bij O'tera is dat aan elke klant veel informatie wordt gevraagd. Zo wil men weten waar klanten vandaan komen, wat ze van de winkel en de producten vinden en nog veel meer. Zo zorgt O'tera dat ze alle belangrijke zaken weten, om zo op de beste manier in te spelen op de klantwensen. Alles wordt geregistreerd en men kan volgen wat mensen kopen. Bij dit concept is er een maximum van 500 producten, dus men hoeft niet oneindig lang te kiezen tussen veel verschillende rassen of merken. Als een bepaald product niet goed loopt, wordt het uit het assortiment gehaald. Ze gaan niet alleen uit van de vraag van de klant, maar ook op hun gedrag. Wat de klant zegt, doet hij namelijk niet altijd daadwerkelijk." Bij O'tera is alles transparant. "Zo wordt aangegeven welk deel van de prijs naar de teler gaat en bij sommige producten is er zelfs geen marge meer over voor O'tera. Ze moesten hun prijs verlagen omdat de algemene marktprijs extreem laag was." Er worden veel events in de winkel georganiseerd. Zo is wel wel eens een 'meet de producent'-evenement of komt er een chefkok koken. Ook is het mogelijk om de telers 'thuis' te bezoeken in het weekend.



Grand Frais

De andere winkel was Grand Frais. "Vanbuiten lijkt het op Aldi en Lidl, maar vanbinnen is het een totaal andere beleving. Het is een overdekte markthal. Grand Frais is gevestigd in 152 plaatsen in Frankrijk en er is één vestiging in België. De winkel heeft een koele, industriële uitstraling en de focus ligt op kwaliteit. 50% van het assortiment bestaat uit AGF. Het aanbod is enorm, van sommige groenten zijn zelfs 15 rassen. Opvallend is dat deze winkels vaak in de buurt zitten van afhaalpunten. Die zitten er veel in Frankrijk. Men haalt andere boodschappen op, maar gaat nog echt shoppen bij de Grand Frais. In de winkels worden de producten uit het seizoen vaak uitgelicht en er zijn regelmatig aanbiedingen."



www.lafermedusart.com
www.grandfrais.com

Gerelateerde artikelen → Zie meer