Het huidige seizoen van de rode kaki is aan de gang. De prijzen zijn lager dan vorig seizoen, vooral door het weer, de Russische boycot en de dalende consumptie als gevolg van de recessie.
Volgens Jordi Motilla, manager van Quid Pro Quo Fruit, "werd het seizoen gekenmerkt door een aantal factoren die ons ernstig hebben aangetast. Afgezien van het weer hebben marketeers zeer hoge prijzen betaald in het begin en deze prijzen konden niet standhouden op de markt. We hebben nog ongeveer drie maanden voordat het seizoen voorbij is. Dan kunnen we conclusies trekken."
De kakiproductie is aanzienlijk verhoogd in Spanje, met name in de regio Valencia. Veel sinaasappeltelers zijn overgestapt naar kaki's door de slechte resultaten in de sinaasappelteelt.
Volgens Jordi Motilla zijn de vooruitzichten voor de kakiverkoop goed. "De consumptie is in de afgelopen vier jaar steeds met ongeveer 25% per jaar gegroeid. Vooral Duitsland en de Oost-Europese landen zoals Polen, Oekraïne, Litouwen, Rusland en Wit-Rusland zijn gegroeid als exportlanden. De landen, waar de appelconsumptie hoog is, bieden mogelijkheden voor een betere kakiverkoop door de overeenkomsten in textuur, smaak en vorm."
Als er rekening wordt gehouden met de Russische importstop, is het mogelijk dat de gemiddelde groei daalt. Ook door de devaluatie van de roebel en de Oekraïense hryvnia kan de koopkracht van de consument zijn gedaald. "We zullen moeten wachten tot het einde van het seizoen om de resultaten te zien," meldt Jordi Motilla.
De voorkeur van de klanten ligt meestal bij het Bright Red-ras uit Valencia, geteeld in de regio van La Ribera del Xúquer. Toch moet er worden geconcurreerd met andere rassen uit Azerbeidzjan, die op de Oosterse markt tegen een lage prijs worden verkocht. De Sharon-kaki uit Israël wordt populairder op de Europese markt. Toch is de kwaliteit niet te vergelijken met de kaki uit Valencia.
Quid Pro Quo is gevestigd in de gemeente Tavernes de la Valldigna in de provincie Valencia. Het bedrijf is gespecialiseerd in de verkoop van citrus en groenten in de winter en van steenfruit en meloen in de zomer. Ze bereiken zowel Europa als de overzeese markten met het merk PERFECT.
Dit jaar zal het bedrijf weer aanwezig zijn met een eigen stand op de Fruit Logistica in de hal van de regio Valencia.
Voor meer informatie: