Appelconsumenten richten zich op smaak
Volgens Mac is de situatie op de appelenmarkt zo dat: "het aanbod momenteel de vraag overstijgt. Hierdoor, om onze producten succesvol te blijven verkopen, zijn we constant op zoek naar nieuwe markten en kanalen. Na 4 tot 5 jaar zeer positieve jaren is dit seizoen zwaarder dan voorheen. Maar we hebben dit verwacht en tot nu onze winsten terug geïnvesteerd in ons bedrijf. Ons voornaamste doel is om meer klanten aan te trekken. Daarom focussen we op nieuwe appelvarianten zoals de Ambrosia, de Rocket en de nieuwe Honeycrisp variant. Deze geven ons exclusiviteit en dat is een voordeel".
Consumenten richten zich nog steeds op de rode kleur van appelen, maar smaak wordt steeds belangrijker. "Europese consumenten kiezen appelen uit meer gericht op de smaak dan op de kleur. Ook in Amerika kopen klanten vaker de Honeycrisp variant. De Honeycrisp ziet er niet zeer aantrekkelijk uit, maar de smaak is uitzonderlijk goed", zegt Mac.
Chelan levert eigen geproduceerde kersen van de maanden juni tot eind augustus en geïmporteerde kersen uit Chili tussen november en januari. "Dit jaar hebben we onze import uit Chili vergroot: van 60.000 ton naar 100.000 ton. We verwachten dat onze verkoop zal stijgen", aldus Mac.
Voor meer informatie:
Mac Riggan
Chelan Fresh Marketing
[email protected]
www.chelanfresh.com