Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

LTO en telersverenigingen laten McKinsey afzetplan maken

Om tot versterking van de concurrentiekracht van het Nederlandse glasgroentecluster te komen, heeft LTO Glaskracht Nederland na overleg met de telersverenigingen het internationale consultancybureau McKinsey & Company opdracht gegeven voor de uitwerking van de eerste fase van een sectorstrategie.

In deze fase bepaalt het bureau de positie en kracht van de Nederlandse glasgroenteteelt in een breed internationaal perspectief. McKinsey ontwikkelt ook criteria om de toekomstbestendigheid van telersverenigingen te bepalen. Doel van de sectorstrategie is om tot een nieuwe situatie met blijvend beter rendement voor teeltbedrijven te komen. Dit wordt in de volgende fase uitgewerkt.

De aanhoudende malaise in de afzet en de druk op de bedrijfsrendementen doet veel glasgroentetelers beseffen dat een herstelplan dringend noodzakelijk is. Sinds dit voorjaar heeft een groeiend aantal leden LTO Glaskracht Nederland nadrukkelijk gevraagd initiatief te nemen tot verbetering van de afzetpositie van vruchtgroenten. Vanuit de organisatie is met een flink aantal telers gesproken over oorzaken en effecten. Duidelijk is dat de problemen groot en de oplossingen complex zijn. Betrokkenen zijn het er ook over eens dat alleen in samenwerking aan een oplossing kan worden gewerkt en dat dit vraagt om een aanpak waarbij de telers van begin af aan worden betrokken.

De glasgroentetelers kunnen daarbij rekenen op financiƫle steun van organisaties, zoals Greenport Holland, de Topsector Tuinbouw & Uitgangsmaterialen, Rabobank, Rijksoverheid en Gemeente Westland. Ook met deze partijen is de afgelopen maanden reeds gesproken over hoe te komen tot een sectorstrategie.

Nog dit jaar komt McKinsey met de uitkomst , waarna de telersverenigingen individueel besluiten al dan niet mee te doen aan de tweede fase, namelijk de verdere uitwerking van de sectorstrategie.

Publicatiedatum: