Wouter Willems, ZON fruit & vegetables:

"Paprikaprijzen dit jaar ver onder niveau gebleven"

Tholen - "De prijs is dit jaar ver onder niveau gebleven, voor alle vier de kleuren. Dat geldt niet alleen voor ons, maar voor alle telers, bij alle telersverenigingen." Dat vertelt Wouter Willems, business unit manager Paprika bij ZON fruit & vegetables.

Spaanse concurrentie
"De start was in de kleuren redelijk, al was er vrij veel concurrentie uit Spanje en Israël. In week 22/23 kwam er voor alle kleuren veel druk op de markt", blikt Wouter Willems terug op het seizoen. "Na het wegvallen van de Russische markt werd Duitsland de stabiele vraagmarkt in Europa. Inmiddels komt uit Spanje behoorlijk wat concurrentie." Het kwaliteitsverschil met de Spaanse productie wordt elk jaar minder en het Spaanse seizoen wordt vervroegd en verlengd. Dit jaar is de Spaanse concurrentie al in vanaf week 36, 37 opgekomen. "Daar hebben we in Nederland last van. Zij rekenen prijzen van 30 a 50 cent en gezien het beperkte onderscheidend vermogen is het verschil in prijs bepalend voor de keuze van de retailer", bevestigt Willems. "De Duitse retailers zijn voor een groot deel al overgeschakeld, of stappen komende weken over."

Het heeft zijn weerslag op de Nederlandse prijzen. Donderdagochtend staakten de wijzers bij de ZON-klok op 40 cent voor groen, 75 cent voor rood en 80 cent voor oranje en geel. "Tegenover een kostprijs die volgens de telers uiteen loopt tussen 1,20 en 1,40." Het is een tekenend einde van het Hollands seizoen, dat nog enkele weken doorloopt. "De prijs is dit jaar ver onder niveau gebleven, voor alle vier de kleuren. Dat geldt niet alleen voor ons, maar voor alle telers, bij alle telersverenigingen."



Gelijk areaal
De verwachting is dat, mits de boycot stand houdt, de Israëlisch paprikaproductie grotendeels naar Rusland gaat. Geeft dat volgend jaar ruimte? Daarover kan Willems nog niets zeggen. "Uit Spanje horen we dat er later geplant wordt. Dat zou juist weer meer druk op het voorjaar leggen. De vraag is wat het winter doet. Het is te vroeg om daarover conclusies te trekken." Ook is nog niet duidelijk hoe het Nederlandse areaal zich ontwikkeld. "We weten dat het water bij veel telers aan de lippen staat. Nu is er echter nog geen grote verschuiving zichtbaar. Daarover wordt komende weken meer duidelijk, wanneer er geplant wordt voor het nieuwe seizoen." Maar dit zijn niet de enige factoren die volgend jaar bepalend zijn. "Er is te veel aanbod, er is te veel versnippering in de afzet en het onderscheidend vermogen tussen ons product en dat van andere landen is te beperkt. Alleen de prijs bepaalt nu. De kunst is om uit die neerwaartse prijsspiraal te komen."

De klok
Dit jaar was er al veel aandacht voor de herpositionering van de klok. Hoe heeft dat het seizoen beïnvloed? "De daghandel is bij ons geconcentreerd tussen half 8 en 8 – dat is het moment om te kopen. Daardoor is er door de dag heen minder telefoonverkeer en wordt er minder onderhandeld. Het heeft een positieve uitwerking gehad op de uitbetaalprijzen", constateert Willems. "Maar dan nog is het ook hier onvoldoende. We zien dat we het niet slechter doen dan de buurman maar we zitten, net als de hele sector, met het strategische vraagstuk hoe tot goede verdienmodellen te komen om zodoende onze leden continuïteit te bieden."


Voor meer informatie:
ZON Fruit and Vegetables
Venrayseweg 104
5928 RH VENLO
T: +31 (0)77 3239999
F: +31 (0)77 3239719
E. info@zon-business.com
http://www.zon-business.com/

Publicatiedatum:
Auteur:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven