Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italiaans aardappelseizoen wil nog niet echt vlotten

"Na een nieuw aardappelseizoen gekenmerkt door overaanbod, ziet de situatie er niet florissant uit," zegt Domenico Citterio. De ondernemer laat weten dat telers in Campanië en Apulië zelfs besloten hebben om activiteiten te onderbreken, vanwege het gebrek aan vraag. We kunnen niet eens schatten hoeveel van de producten niet zal worden geoogst. Noord-Italië is ook tot stilstand gekomen."


Sieglinde aardappelen.

Het seizoen zag er tot ongeveer halverwege nog best aardig uit. "Maar toen gooide het weer roet in het eten. De bodem is hier namelijk zeer kleiachtig. We kunnen nog steeds niet voorspellen wanneer we kunnen oogsten. Een hittegolf zou ook een probleem kunnen zijn, omdat de bodem zou verharden en leiden tot verdere schade." Ook over de kwaliteit van de aardappelen kan Citterio pas iets zeggen als ze gerooid zijn.


Colomba aardappelen.

De vertraging veroorzaakt ook een hiaat in het aanbod, maar de markt lijkt dit niet te merken. "Het gebrek aan producten is niet van invloed op de prijzen, want er is geen vraag op dit moment. Wat meer is, we kunnen niet eens exporteren omdat a) er is nog veel productie over is uit 2013, en b) Noord-Europa rooit haar eigen aardappelen eerder dan normaal."


Boven en onder: Gioconda aardappelen.



Een keten die moet worden herzien 
Domenico Citterio peinst over het verschil tussen wat consumenten besteden en de werkelijke prijs van de producten: "Consumenten betalen meer voor aanvullende diensten. Helaas zijn er veel factoren die de prijzen beïnvloeden, zoals certificeringen, verwerking, verpakking, transport, marketing enz. We kunnen onze prijzen niet verlagen, anders hebben we nauwelijks genoeg om te overleven."

"Het zou de markt ten goede komen als we veel van deze nutteloze kosten konden verlagen. Denk alleen maar aan de post-oogstkosten. Aardappelen zouden een stuk goedkoper zijn en zelfs langer houdbaar."


Contact:
Domenico Citterio & C. Srl

Via delll'Industria, 1/b
37036 S. Martino B.A. (VR) - Italy
Tel.: (+39) 045 8780144
Fax: (+39) 045 8780311
Email: [email protected]
Web: www.citteriopatate.it
Publicatiedatum:

Gerelateerde artikelen → Zie meer