Camposol ziet groeipotentieel in Europa
Camposol was aanwezig op de London Produce Show
Volgens Sergio Torres is de belangrijkste groeimarkt voor Camposol de blauwe bes. "Onlangs is het areaal in Peru enorm uitgebreid en we verwachten in 2016 rond de 2.000 hectare te zitten. Dat maakt ons de grootste blauwebessenteler. Er zit absoluut nog potentieel in het fruit. In Europa en Amerika is de blauwe bes razend populair."
Kansen in het Verenigd Koninkrijk
Hij geeft aan dat het Verenigd Koninkrijk een interessante optie is. "We hebben al een goede relatie opgebouwd met West-Europese landen zoals Spanje, Frankrijk en Duitsland. Daar leveren we met name avocado. Maar we zien ook kansen in het Verenigd Koninkrijk. We willen dichtbij deze snel groeiende markt staan en we verwachten hier een goede vraag naar blauwe bessen." Naast deze landen focust Camposol ook op andere markten zoals de Verenigde Staten.
Het openen van andere kantoren in Europa staat in de planning, maar op dit moment is het Peruaanse bedrijf gefocust op het kantoor in Nederland. "Het is een goede centrale plaats om alles onder controle te houden. Vanaf deze plaats kan Camposol snel en effectief reageren op kansen en marktontwikkelingen."
Retailers
Het doel is om een grote leverancier van de retailers te worden. "We willen concurreren met Argentinië en Uruguay. Die hebben vaak last van kwaliteitsproblemen. Als het daar een keer regent, zie je dat meteen terug in de kwaliteit van de productie. In Peru hebben we daar geen last van, dus we kunnen een constante levering van kwaliteitsproducten garanderen. De ideale klimatologische omstandigheden in Peru zorgen voor een jaarrond productie van blauwe bessen. De meest telers oogsten van augustus tot september." Hij beaamt dat het een uitdaging is om aan retailers te leveren. "Velen hebben al langetermijnafspraken met leveranciers en het is moeilijk om daar tussen te komen. Maar als je met één product binnenkomt en je wint daarmee hun vertrouwen, zullen er waarschijnlijk meer producten volgen. We zien daarom zeker kansen."
Camposol gelooft dat ze een goede concurrentiepositie hebben. "In de afgelopen jaren hebben we het vertrouwen gewonnen bij veel Europese klanten. Er zal altijd concurrentie zijn van andere exporterende landen, maar ik ben ervan overtuigd dat we een waardevolle partner kunnen worden voor nog meer West-Europese retailers."
Voor meer informatie:
Camposol Fresh B.V.
Email: storres@camposol.eu
www.camposol.eu