Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Groot prijsverschil tussen supermarkthuismerken

De prijzen van huismerken van de verschillenden supermarkten lopen enorm uiteen. Consumenten die hun boodschappenkar vullen met huismerkartikelen zijn bij Albert Heijn, Coop, Plus en Poiesz gemiddeld tot 34% duurder uit dan bij de discounters Aldi en Lidl. Dat blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond voor de Consumentengids van april.

Ook zonder de producten van Aldi en Lidl liggen de huismerkprijzen van de duurste en de goedkoopste supermarkt nog 24% uit elkaar. Nettorama is dan de goedkoopste met het huismerk Perfekt. Opvallend is dat het merk Perfekt in andere supermarkten veel duurder is. Het huismerk wordt ook verkocht bij Boni, Hoogvliet, Deen, Jan Linders en Poiesz. Die laatste twee rekenen maar liefst 22 tot 24% meer dan Nettorama voor Perfekt artikelen.



A-merken
Uit de prijspeiling blijkt ook dat consumenten die een huismerk kopen in plaats van A-merken, gemiddeld een kwart minder voor hun dagelijkse boodschappen betalen. Bij Nettorama is het prijsverschil tussen de A-merken en het huismerk het grootst: 31%, bij Albert Heijn en Coop het kleinst: 20%.

De Consumentenbond onderzocht in februari 2014 10.859 prijzen van A-merken en huismerken bij 57 supermarktfilialen. Huismerken zijn het eerstvolgende alternatief voor A-merken. De nog goedkopere budgetmerken zijn niet meegenomen in de test.

Bron: Consumentenbond
Publicatiedatum: