Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wat groententelers kunnen leren van de Urker vissers

Tholen - De Urker vissers varen weer uit na anderhalve week staking. Ze vonden dat ze te weinig betaald kregen voor de vis die ze vangen. Zouden de groentetelers dit voorbeeld moeten volgen? Nee, vinden Arno Eussen en Kees Duivestein van Freshprojects. "Je eindgebruiker, de consument, heeft er niets aan."

Staken
Elke week hard werken, vervolgens afwachten of de handel goed gezind is om een mooie prijs te maken en toch elke week lagere prijzen. Een slechte positie ten opzichte van buitenlandse concurrentie, stijgende kosten en dalende opbrengsten. Dat waren voor de Urker vissers vorige week redenen om het werk neer te leggen. "Er is geen visser die geen problemen heeft met de bank", vertelde een visser tegen het NOS Journaal. Zou zo'n actie ook iets kunnen doen voor de Nederlandse groententelers? De situatie van de Urker vissers is ongetwijfeld herkenbaar voor velen. Ook zij hebben te maken met slechte prijzen en een slechte positie ten opzichte van de handel. Staken dan maar? Nee, vinden Arno Eussen en Kees Duivestein van Freshprojects. "Staken is symptoombestrijding", verduidelijkt Duivestein. "De klant heeft er niets aan. De klantbehoefte verandert niet. En daar moet juist de focus op liggen." Eussen vult aan: "Telers en handelaren moeten niet onderling in discussie gaan, maar discussiëren over hun functie voor de consument. Wat is jouw rol voor de eindgebruiker?" Daarom zijn ze wel enthousiast over de uitkomst van het overleg: afgesproken is dat de vissers eerder terugkomen van zee zodat de vis eerder de markt op kan en zich meer concentreren op grote schol, omdat daar meer vraag naar is. "Dit zijn de voorbeelden van oog voor de eindklant en het optimaliseren van de keten naar de eindklant toe", verduidelijkt Duivestein.



Kees Duivestein en Arno Eussen van Freshprojects

Focus op eindklant
De focus op de eindklant staat centraal bij Freshprojects. Het strategische adviesbureau ondersteunt ondernemers met het bepalen van hun bedrijfspositie. Daarbij krijgen ze veelal te maken met telers die meer ondernemer moeten worden. "Niet enkel produceren en wegbrengen", verduidelijkt Duivestein, "maar marktgericht denken: weten voor welke klant je iets maakt." Hierbij wordt ook gekeken naar het eigen bedrijf: wat wil de producent, welk aanbod kan hij doen? En vervolgens: welke klantsegmenten worden daarmee bediend? Door dit te onderzoeken, ontstaan doelstellingen op het gebied van de eindklant. Daar kan de rest van de keten mee in lijn worden gebracht: wat is de rol van de telersvereniging en van de commerciële takken? Hoe kunnen zij een meerwaarde realiseren voor de eindklant?

Ketenoptimalisatie
Een voorbeeld van een verkorte keten in de tuinbouw is de samenwerking tussen retailer Gamma, handelaar Van Dijk Flora en de siertelers die aan het bedrijf leveren. Online is een communicatieplatform gecreëerd waar de drie continu met elkaar in contact staan. Mocht er iets niet kloppen aan het eindproduct, dan kan er direct een foto naar Van Dijk Flora en de betreffende teler gestuurd worden. Zo ontstaat terugkoppeling in de keten. "Door te verbinden met de eindgebruiker maak je ketenoptimalisatie mogelijk."

Lees meer over de strategie van Freshprojects in de blog van Kees Duivestein.

Voor meer informatie:
Freshprojects
Jupiter 220
Trade Parc Westland
2675 LV Honselersdijk
088-1600800