"Hoe komt het dat bananenconsumptie in Benelux lager is dan in omringende landen?"
Franklin Ginus
In dezelfde nieuwsbrief geeft Chiquita aan een uitgebreide category management studie in Belgiƫ te hebben uitgevoerd om te ontdekken waar de groeikansen liggen. "Door deze studie ontdekten we dat 50% van de aankopen impulsaankopen zijn en dat de Belgische consument zelf zijn bananen wil selecteren. Belangrijke informatie die we hebben gebruikt om samen met de Belgische retailer Delhaize en met displayleverancier Tchai International een volledig nieuwe display te ontwikkelen. Uitgangspunten waren daarbij niet alleen het verhogen van de instore 'appetite appeal' van Chiquita bananen, maar ook verlaging van de derving."
"In augustus is de implementatie gestart bij 150 Delhaize supermarktfilialen. De bananen worden nu niet meer in dozen gepresenteerd, maar los op een zogenaamde 'golven'presentatie, die aansluit op de natuurlijke vorm van bananen. Voor de consument is een duidelijke productsigning aangegeven via schapdividers, die het vakkenvullers meteen makkelijker maken het schap te vullen. De volgende stap is de uitrol bij de zelfstandige Delhaize supermarkten. We hopen hiermee een positieve bijdrage te leveren aan de groei van de categorie en aan het verlagen van de derving."
Bron: Chiquitalk