Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Een veelbelovende toekomst voor kroonloze ananassen
De Costa Ricaanse groep Hispacori exporteert ananassen met en zonder de kroon. Naar Duitsland bijvoorbeeld, dat de kroonloze soorten op een wekelijkse basis afneemt, evenals Rusland, zij het minder frequent. Kroonloze ananassen worden meestal gevraagd voor het gebruik in de verwerkende industrie of restaurants.
Sonia Alvarado van Hispacori legt uit dat de kroonloze ananassen het vrij goed doen in bepaalde tijden van het jaar, maar dat het overwegend een klein percentage van het totale exportvolume betreft: ongeveer 10%. Toch bepleit ze het gebruik van de soort. "Kroonloze ananassen zijn veel winstgevender voor de klant, alleen al omdat vrachtkosten lager zijn."
Daar staat tegenover dat de productiekosten weer hoger zijn omdat ze in tegenstelling tot de normale ananas, die direct verpakt wordt, eerst onder behandeling worden genomen. De kroon moet nauwkeurig met de hand weggesneden worden, hetgeen leidt tot hogere bedrijfskosten.
Met betrekking tot de toekomst zijn de vooruitzichten goed. "We hopen dat de populariteit van kroonloze ananas blijft groeien. Graag willen we programma's starten met klanten die al volle containers hebben gekocht, een feit dat op zich al aangeeft dat de consumptie toeneemt," besluit Sonia.