Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
José Beltrán van Hispalco:

"Vroege oogst Clemenules door beperkte volumes Oronules"

Er zijn minder clementines en mandarijnen dan gebruikelijk in Spanje en van sinaasappelen zal binnenkort zelfs een scherpe daling van de volumes merkbaar worden op de markt. Kleine maten overwegen dit seizoen en de lagere prijzen van dit fruit hebben een invloed op de prijsvorming van de grotere, meer gewilde kalibers.

Hispalco is het citrusseizoen ongeveer twee weken geleden gestart. "We begonnen met de clementinevariëteit Oronules op de Europese markt onder drie van onze meest bekende merken: Monna Lisa® en Lady Godiva® voor de extra kwaliteit, en Hippie Chic® voor klasse I product", zegt José Beltrán, manager en oprichter van Hispalco. "Volgende week willen we met Clemenules starten. We zenden het fruit naar onze traditionele bestemmingen, voornamelijk Midden-Europa en enkele landen in Oost-Europa."

In augustus kondigde het ministerie van Landbouw een beperkte oogst aan in Spanje, en als gevolg van de droogte ook een overvloed aan kleine maten. "Het ministerie heeft het bij het rechte eind gehad, je ziet het nu al op de markt. De seizoenen van weersafhankelijke sectoren zijn nooit homogeen. En dit jaar zijn de vooruitzichten niet al te best, je ziet het al in dit eerste deel van het seizoen", zegt José Beltrán.

"Er is een grote terugval in de opbrengst van rassen als Oronules. Dit zorgt ervoor dat andere variëteiten, zoals Clemenules, vroeger dan normaal worden geplukt en dat de maten bij beide rassen inderdaad klein uitvallen. Ook Hispalco brengt de Clemenules bijna een week later dan gebruikelijk op de markt, zodat ze een optimaal smaak- en kwaliteitsniveau hebben", zegt de bedrijfsleider.

"Het probleem met kleine kalibers is dat hun lagere prijs een "besmettingseffect" heeft op de grote maten. Het is moeilijker om de grote kalibers te verkopen tegen een prijs die in overeenstemming is met de kwaliteit van het product", geeft hij aan.

Wat betreft de algemene stijging van de voedselprijzen en de mogelijke impact ervan op de consumptie, meent Beltrán dat deze afhangt van het kwaliteitsassortiment. "Het houdt direct verband met het aanbod op de markt. Als algemene regel geldt: hoe lager het aanbod, hoe hoger de prijs en omgekeerd. Het is ongetwijfeld zo dat de consumptie wordt beïnvloed door stijgende prijzen, maar bij essentiële producten, zoals groenten en fruit, is dat toch minder het geval."

Vooralsnog wacht Hispalco liever met het op de markt brengen van de eerste Navelina sinaasappelen. "We handelen altijd op basis van hoe het seizoen zich aandient, we zijn meestal niet een van de eersten die ermee beginnen. We willen het risico vermijden dat de Navelina sinaasappelen onder onze merken niet voldoen aan de kwaliteits- en smaakeisen. Wie een Monna Lisa®, Lady Godiva® of Hippie Chic® sinaasappel consumeert, moet die ook opnieuw willen kopen."

Afgezien van het feit dat de opbrengstdaling van dit jaar de zoektocht naar alternatieven in andere landen aanmoedigt, vindt José Beltrán dat de sinaasappelsector in Europa, en vooral in Spanje, te veel producten uit derde landen importeert. "Misschien is een grotere controle op de fytosanitaire kwaliteit van producten uit derde landen noodzakelijk, evenals het opleggen van een deadline voor de import. Op deze manier wordt voorkomen dat de import overlapt met onze export en deze negatief beïnvloedt. Ik twijfel er niet aan dat onze politici er in Europa over debatteren, maar of ze ook succes behalen, is iets anders."

Voor meer informatie:
Hispalco
Tel: +34 96 340 44 22 (Spanje)
hispalco@hispalco.com
www.hispalco.com

Publicatiedatum: