Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VS: nieuw assortiment convenience-aardappelen

Convenience-producten worden in supermarkten steeds populairder. Aardappeltelers van Fresh Solutions Network hebben op deze trend ingehaakt door producten te introduceren, die elk aspect van het bereiden van aardappelen bestrijken. 

De leden van Fresh Solutions Network zitten verspreid over heel de VS en Canada. De telersgroep heeft onder het merk "Side Delights" een assortiment aan aardappelpakketten gecreëerd. De categorieën binnen het assortiment zijn onder andere "Steamables", "Bakeables", "Grillables", "Roastables" en "Flavorables". Elke categorie draait om een eigen manier om aardappelen te bereiden. Molly Connors, die met haar bedrijf Basin Gold lid is van Fresh Solutions Network, geeft aan dat het er tien jaar geleden begonnen werd met het concept van Side Delights.

"We begonnen bijna tien jaar geleden met het Bakeables-assortiment en hebben dat sindsdien steeds verder uitgebreid," zegt Connors. "Het Side Delights-merk werd zo'n drie tot vier jaar geleden gecreëerd en is een antwoord op de groeiende trend van gebruiksvriendelijke producten. Deze trend neemt elk jaar steeds meer toe en draait voornamelijk om de wensen van millennials en consumenten met weinig tijd. Gemakkelijke producten zijn vooral in trek bij mensen die zoeken naar een gezonde, snelle en makkelijk voor te bereiden maaltijd."

Het assortiment
Fresh Solutions Network haalt zijn aardappelen uit regio's verspreid over heel de VS en Canada. Waar de aardappelen vandaan komen is afhankelijk van het seizoen. "Basin Gold teelt aardappelen in de staten Washington en Oregon," zegt Connors. "We hebben ook een nationaal netwerk en kunnen aardappelen halen uit andere delen van de VS en Canada, zoals uit Idaho, North Dakota, Minnesota, Ohio, Florida, Pennsylvania, Maine en Prince Edward Island. Hierdoor kunnen we per seizoen verse aardappelen aanbieden."


  • Bakeables - De eerste categorie die werd geïntroduceerd is beschikbaar met rode, gele, russet- en zoete aardappelen. DE aardappelen worden apart verpakt in folie en kunnen direct in de magnetron worden gebakken.
  • Steamables - Deze categorie heeft acht verschillende rassen, zoals rode, gele, russet-, paarse en zoete aardappelen. Ook worden rassen gemengd met de Duo-optie. De aardappelen zijn verpakt per 0,7 kg en kunnen zowel worden bereid met de magnetron als uit de verpakking worden gehaald en op een conventionele manier worden gekookt.
  • Grillables - Deze categorie kent twee varianten, een met russet-aardappelen en een met zoete aardappelen. De aardappelen worden los of per drie aangeboden. Ze zijn in folie verpakt en kunnen direct op de grill of in de oven worden geplaatst. 
  • Roastables - Roastables worden aangeboden in metalen trays van 0,5 kg. De trays zijn gevuld met kleine rode of gele aardappelen of met een combinatie van de twee. Alle drie de varianten van deze categorie zijn gekruid met Montana Mex-kruiden van Fresh Solutions Network. De aardappelen kunnen zowel in de oven als op de grill worden voorbereid.
  • Flavorables - Dit is een van de nieuwste categorieën, die geschikt is voor de magnetron. De trays van 0,5 kg komen in drie verschillende soorten. Er zijn twee varianten met gele aardappelen, in de smaken Malaysian Curry en Smokin' Tomato. De derde optie komt neer op rode aardappelen met Chimichurri-smaak.
Kleinere verpakkingen populair
Consumenten willen niet alleen snellere en makkelijker voor te bereiden maaltijden, maar willen ook kleinere verpakkingen. Daarom heeft Fresh Solutions Network volgens Connors gekozen voor porties per verpakking die in een keer worden verbruikt. "We merkten dat consumenten voor kleinere verpakkingen kozen. Aardappelen die per 2,5 kg worden verpakt verkopen sneller dan aardappelen per verpakking van 5 kg. Mensen willen voedselverspilling tegengaan en willen hoeveelheden kopen die passen bij kleinere huishoudens."

Connors merkte ook dat de omzet van kleinere verpakkingen zich concentreerde in dichtbevolkte regio's, zoals grote stadsgebieden. Het merendeel van het Side Delights-assortiment is hier dan ook verkrijgbaar. "De beschikbaarheid wordt per regio afgestemd. We zien een sterke omzet in het noordwesten, het noordoosten en aan de westkust van de VS. Ook neemt de omzet in de centrum van de VS toe. Het succes van kleinere verpakkingen is afhankelijk van de locatie en het aantal consumenten, dus zien we dit uiteraard meer toenemen in stadsgebieden."

Het bedrijf zet zijn producten breed op de markt via de Amerikaanse supermarktsector. Volgens Connors wordt er meer succes behaald via kleinere retailketens. "De kleinere supermarktketens lijken ze beter te promoten. Het is makkelijker om aan promotiedisplays te werken met een bedrijf dat enkele honderden winkels heeft, in plaats van met een supermarktgigant met enkele duizenden locaties."



Ontwikkelingen in de toekomst
Basin Gold heeft met het Side Delights-assortiment een sterke groei gezien. Het bedrijf is van plan om in de toekomst de categorieën uit te breiden. In de nabije toekomst wordt aan meer verschillende smaken binnen de bestaande categorieën gewerkt. 

"Voortdurende innovatie is van groot belang voor onze onderneming," vervolgt Connors. "We blijven aan onze producten werken, waaronder ook aan biologische aardappelen. Dit is een segment waarvoor we in de toekomst aanhoudende groei zien. Op dit moment werken we ook aan nieuwe smaken voor onze in trays verpakte aardappelen voor de magnetron."

Southern Exposure 
Basin Gold zal aanwezig zijn op de Southern Exposure-beurs, die volgende maand in Tampa wordt gehouden. Connors is enthousiast over deelname aan dit evenement. "Basin Gold zal bij de stand van Fresh Solutions Network aanwezig zijn. In de editie van vorig jaar introduceerden we ons Flavorables-assortiment. Dit jaar zijn al onze producten van onze categorieën voor gebruiksgemak en specialiteiten te zien."

"We vinden het echt fijn om aan deze kleinschaligere conferenties mee te doen. Grote evenementen als PMA Fresh Summit zijn ook geweldig, maar regionale evenementen als Southern Exposure krijgen worden steeds belangrijker. Op deze kleinere beurzen is het makkelijker om retailers en klanten in contact te komen. Er zijn altijd veel retailers aanwezig op Southern Exposure."

Het Side Delights-assortiment van Basin Gold is op Southern Exposure te vinden bij standnummer 414.

Voor meer informatie:
Molly Connors
Basin Gold
Tel: +1 (509) 545-4161
Publicatiedatum: