Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Joost Debeuckelaere, Waltson Chips:

"Uitbreiding grote jongens betekent ook grotere behoefte aan aardappelen voor verwerking"

Tholen - Met een zonnetje op het terras een aperitiefje drinken en een Waltson-chipje eten. Zo ziet Joost Debeuckelaere van Waltson Chips en aardappelgroothandel Agro Debeuckelaere de zomer voor zich voor de consument. "Je ziet dat de groeiende naamsbekendheid langzaam maar zeker zijn vruchten begint af te werpen. In de maanden na de feestdagen van december volgt er vaak een dipje, maar dit jaar zien we die toch een stuk minder", zo vertelt de ondernemer.

"Mensen hebben altijd veel geld uitgegeven en moeten in de eerste 2 à 3 maanden na de feestdagen altijd een beetje sparen. Voeding is dan al snel het kind van de rekening. Dit zie je in ambachtelijke chips, maar ik hoor het ook van collega's in andere producten", vervolgt Joost. "Echter zijn de eerste maanden van dit jaar veel drukker gebleken dan andere jaren. Het kan te maken hebben met dat mensen weer meer uit gaan geven nu corona ver in de achteruitkijkspiegel ligt, maar ik denk dat de naam Waltson ook gewoon een vaste naam in het chipsschap aan het worden is. We hebben reclames op tv, lopen veel op beurzen en laten marketing zijn werk doen. Dat gaat de goede kant op."

Het betekent voor het bedrijf ook dat er steeds meer naar andere markten wordt gekeken. "Dat gaat echter niet altijd even makkelijk. Daar moet je zeer veel tijd insteken. We zitten al wat meer in speciaalzaken en retail in Nederland, Duitsland en Luxemburg. Ook kijken we naar uitbreiding in Noord-Frankrijk, wat interessant is. Toch blijft België wel onze corebusiness. Dat is een markt die voor ons het belangrijkst blijft. Daarbij is het ook belangrijk dat je wel je assortiment ook vergroot. Men moet de keuze hebben voor andere smaken als ze voor een Waltson chip willen gaan. Op deze manier kun je aan klantenbinding doen. Het is ook de reden dat we recent onze eerste ribbelchips Sweet BBQ hebben geïntroduceerd. Daar zijn mensen zeer enthousiast over. Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet had verwacht hoe goed deze aanslaat. Het is mooi om te zien dat men speciaal naar de Waltson Chips op zoek gaan. Nu de zon zich heel langzaam een beetje laat zien, komen ook de barbecues. Dat is voor ons altijd een mooie drukke periode."

Meer aardappelen gevraagd
Voor die zon er echt is, wordt er echter nog wat geduld gevraagd, wat een uitdaging is voor de aardappeltelers. "Het mag wel goed weer worden, hè?" gaat Joost verder. "Het is april en de vooruitzichten zien er nog altijd niet goed uit. Laten we hopen dat er uiteindelijk minder regen valt dan er wordt gezegd, zodat de telers kunnen starten met poten. Aardappelen gaan we dit jaar niet over hebben, dus een mooie nieuwe oogst is geen overbodige luxe. Wij hebben dit seizoen wel overzien en gaan het ongetwijfeld redden tot het einde, maar erna is er ook voor ons nieuwe voorraad nodig. Laten we maar zeggen dat het goed weer mag worden."

Of de groter wordende klimatologische uitdagingen uiteindelijk voor een probleem in de aardappelvoorraden zal zorgen, durft hij niet te zeggen. "Het wordt er niet makkelijker op en bovendien worden er ook steeds meer aardappelen gevraagd voor verwerking. De fabrieken van de grote jongens breiden alsmaar uit en verlangen dus ook steeds meer aardappelen. In Nederland en België is er echter geen ruimte meer voor uitbreiding. In Frankrijk dan nog wel. Het lijkt ook de reden dat velen die kant op trekken om aan de aardappelen te geraken."

Joost gebruikt zelf de rassen Lady Claire en Lady Alicia voor zijn chips en ziet voorlopig ook nog geen reden om hiervan af te stappen. "Daar werken we nog altijd goed mee. Lady Alicia zijn we verleden jaar mee gestart. Hier hadden we een proef mee gedaan en dat beviel goed. Het had een betere opbrengst en ook de kwaliteit is top. Aan de andere kant doen de Lady Claire's het kwalitatief ook nog altijd goed. Het is een oude dame, maar voor deze lijn brengt het ons de kwaliteit die we voor onze chips zoeken. Uiteindelijk worden er misschien meer en meer rassen gevraagd die bestand zijn tegen het extreme weer, maar vooralsnog werken we met deze dames goed door. Het is nog hopen op beter weer, maar dan gaan we weer een mooie zomer tegemoet."

Voor meer informatie:
Joost Debeuckelaere
Waltson Chips
+32 51 70 16 25
info@waltson.be
www.waltson.be