Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

HAK zet suikerreductie in appelmoes door

Het succes van HAK in de categorie appelmoes zonder toegevoegd suiker smaakt naar meer. De zogenaamde 0% variant, dat wil zeggen zonder toegevoegde suikers en zonder kunstmatige zoetstoffen, die de groentenfabrikant drie jaar geleden als eerste in Nederland in glas introduceerde is inmiddels de best verkochte appelmoes in die categorie. De bewuste consument lijkt snel te kunnen wennen aan de smaak zonder toegevoegde suikers, aldus HAK. 
 
Reden genoeg voor het bedrijf om de productie van appelmoes zonder toegevoegde suikers in 2018 verder op te voeren. Want niet alleen in Nederland groeit appelmoes zonder toegevoegde suikers, ook in Duitsland en België, waar HAK een grote speler is in appelmoes, trekt dit segment aan. HAK breidde afgelopen jaar de 0% lijn al uit met een pot in gezinsformaat (710ml) én een compote. In 2018 volgen nog vier nieuwe introducties: in januari een 0% variant in een klein formaat pot en later drie producten in een nieuwe lijn Grove Appelmoes met een "home made" karakter, eveneens zonder toegevoegde suikers. 
 
Naast aanwezige natuurlijke suikers waren toegevoegde suikers tot voor kort altijd nodig om tegemoet te komen aan de smaak van de consument. Volgens Nicole Freid, directeur Marketing & Innovatie bij HAK, verandert de smaakperceptie van consument door de trend naar gezonder en minder suiker. "En dat gaat zo hard dat we nieuwe innovaties met minder en helemaal geen suiker als fabrikant versneld doorvoeren vanaf 2018. De afgelopen 3 jaar voerde HAK de categorie appelmoes zonder toegevoegde suikers aan, met op dit moment een marktaandeel van 77%. Het segment verdrievoudigde in die tijd naar € 2 miljoen en een aandeel van bijna 5% binnen totaal appelmoes en compote".
 
"In de afgelopen 65 jaar groeide HAK uit tot de koning van appelmoes, met een marktaandeel in 2017 van meer dan 45%. En met een blend die al decennialang dezelfde is, en door jong en oud wordt geprezen", zo stelt Freid. "Onze appelmoes is een unieke combinatie van specifieke appelrassen die grotendeels dichtbij huis geteeld worden. Die combinatie zorgt feitelijk voor de unieke smaak, kleur en structuur. Niet te zoet-niet te zuur. Niet te dik en niet te dun." HAK borgt de constante kwaliteit door smaak, kleur en structuur continu te meten via een getraind testpanel in-huis en een panel van consumenten. 
 
In 2018 zet HAK door met nieuwe productvarianten in de categorie appelmoes 0% zonder toegevoegde suiker. Als eerste met een kleinverpakking (210ml) die antwoord geeft op het groeiende aantal kleine 1-persoons huishoudens (studenten, singles en ouderen). Als tweede komt HAK met een geheel nieuw concept Grove Appelmoes dat lijkt op zelfgemaakte appelmoes in de smaken appel, appel-kaneel en appel-peer. Alle met een lekkere grove ambachtelijke structuur die volgens een speciaal procedé bereid is. Verder zoals men van de HAK appelmoes is gewend, zijn alle producten bereid met een speciale mix van appelrassen die grotendeels van dichtbij komen.
 


De nieuwe HAK appelmoesproducten zijn vanaf begin 2018 verkrijgbaar in de supermarkten in Nederland. Naast het groeiende gamma in appelmoes zonder toegevoegd suiker, haalt HAK ook 50% van de toegevoegde suikers uit alle bestaande klassieke appelmoesproducten.
 
Appelmoes in pot werd populair na de tweede wereldoorlog. Het was een van de eerste succesproducten van groentefabrikant HAK die in de jaren 50 zijn eerste appelmoes in de bekende glazen pot op de markt bracht onder het motto "Je ziet wat je koopt". Anno 2017 eten miljoenen gezinnen in Nederland gemiddeld eens in de paar weken appelmoes. Bij voorkeur bij maaltijden met aardappelen en groenten zoals rode kool of doperwtjes. In totaal kopen we in Nederland ca. 50 miljoen potten appelmoes per jaar.
Publicatiedatum: