Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Dirk Verkinderen, groentensnijbedrijf DV Fresh

"Groenten moet je combineren, niet opnieuw uitvinden"

Tholen - Zowat ieder pand dat te vinden is aan de Vannestenstraat in Pittem is van groentensnijbedrijf DV Fresh. Op Monopoly-achtige wijze kocht eigenaar Dirk Verkinderen de afgelopen jaren de panden op die vrij kwamen in de straat van het groentensnijbedrijf. Dat het goed gaat met het verwerkingsbedrijf is wel duidelijk.


Dirk Verkinderen van groentensnijbedrijf DV Fresh.

"We zijn de afgelopen jaren sterk gegroeid", vertelt Dirk Verkinderen. "Toen het bedrijf 18 jaar geleden opgericht werd, was de oppervlakte van DV Fresh nog 8000m2. Nu is dat 35.000m2 en volgend jaar komt daar nog meer bij. Omdat wij innovatief zijn en met nieuwe ideeën komen, kunnen wij met het bedrijf blijven groeien. Per jaar gaat dat om een percentage tussen de 15 en 20 procent."

Groentenspaghetti
Het bedrijf uit Pittem doet meer dan het snijden in blokjes van de traditionele uien of wortelen. Volgens Dirk is zijn sector de laatste jaren steeds complexer geworden. "Wij proberen telkens nieuwe voedingsconcepten aan te bieden", zegt hij. "Twee keer per jaar komen wij met nieuwe producten en nieuwe vormen die ervoor zorgen dat de consumenten geprikkeld worden en onze gesneden groenten eten. De klassiekers zoals andijvie, wortel en wokgroenten, blijven het altijd goed doen, maar de groentenspaghetti die wij vorig jaar op de markt brachten, bleek ook een schot in de roos. Hetzelfde geldt voor de groentensnacks en -salades, die doen het erg goed bij ons. Courgette, paprika, spinazie en rucola lopen de laatste jaren ook goed, merk ik. Je moet alleen niet de groenten opnieuw willen uitvinden, die zijn namelijk al uitgevonden. Het gaat om de nieuwe combinaties maken, zoals wij bijvoorbeeld bij de snoepgroenten doen."


Plastic bakjes uienmix met rode ui, witte ui en bosui.

Alleen groenten, maar dan meer
De specialiteit van DV Fresh is groenten. Hoewel de Belgische fabrikant zich alleen bezig houdt met het snijden van groenten, betekent dat nog niet dat zij zich niet met andere verse producten bezig houden. "De aardappelen en het fruit dat wij verkopen, kopen wij bij andere partijen in", zegt de eigenaar van het snijbedrijf. "Dit doen wij samen met onze partners. Al onze producten gaan dan uiteindelijk naar de retail, voedselindustrie of de groothandel. Behalve aan de retail verkopen wij onze producten onder ons eigen merk Gourmet Greens. De retail doet dat vaak onder een eigen label."


Gesneden bloemkoolroosjes die DV Fresh verkoopt.

Investeren en optimaliseren
De groei van DV Fresh gaat volgens de eigenaar van het bedrijf gepaard met investeringen. Volgens Dirk gebeurt dat bij het snijbedrijf ieder jaar om ervoor te zorgen dat zijn bedrijf verder kan groeien. "Constant investeren wij in machines die drogen, snijden of verpakken", zegt de eigenaar. "Volgend jaar gaan wij investeren in het optimaliseren en het automatiseren waar het maar mogelijk is binnen het bedrijf. Dat wordt een groot project. Wij willen de fabriek van de toekomst bouwen."

Een van de investeringen die DV Fresh al heeft gedaan, is in de drooglijn van de fabriek. Sla wordt daar nu op een andere manier drooggemaakt in vergelijking met een paar jaar geleden. "Vroeger deden wij dat door de sla te centrifugeren", vertelt Dirk. "Daardoor kon de sla makkelijker schade oplopen. Nu doen wij dat door warme lucht, waardoor er veel minder schade is."


De plastic bakjes worden automatisch gevuld en verpakt. Aan de lopende band worden door twee personen 3600 potten per uur gevuld, terwijl vroeger 2000 potten per uur door tien personen werden gevuld.

Belgisch transport
Wanneer de producten in Pittem gesneden en verpakt zijn, gaan de verse groenten richting een plaats waar het verkocht kan worden. Voor het grootste gedeelte gebeurt dat met eigen transport. "90 procent van wat wij vervoeren, doen wij met onze eigen vrachtwagens", zegt de eigenaar van DV Fresh. "In totaal hebben wij acht vrachtwagens. Bijna alles, zo'n 90 procent, van onze producten blijft in België. De overige 10 procent leveren wij aan Frankrijk, Duitsland en Luxemburg."


De bekers gesneden groenten hebben een inhoud van 170 gram.

Drie D's
Dat DV Fresh in de 18 jaar zo gegroeid is, is volgens Dirk niet alleen te danken aan zijn ervaring die hij heeft opgedaan met groentenzaden, ook de drie D's hebben daaraan meegeholpen. "De drie D's van dromen, durven en doen hebben ervoor gezorgd dat ik verschillende stappen heb durven nemen. Destijds begon ik heel regionaal met maar twee medewerkers. Ondertussen werken er in onze fabriek in totaal 160 mensen die in drie ploegendiensten werken. In de loop der jaren is er veel veranderd in het aanbod en de verwerkingstechniek, waardoor wij ook veel in het bedrijf moesten veranderen."


De radijsjes worden na het snijden en wassen verpakt in plastic bekers.

Amerikaanse sla
Deze winter was voor het groentensnijbedrijf een catastrofale winter als het gaat om de weersomstandigheden in Zuid-Europa. Door de koude winter, de sneeuw en veel regen, waren producten zoals ijsbergsla amper te verkrijgen in Zuid-Europa. Dirk moest daarom met andere oplossingen komen om toch te kunnen leveren aan zijn klanten. "Wij lieten de ijsbergsla daarom rechtstreeks uit Californië komen", zegt de frontman van het groentenverwerkingsbedrijf. "Doordat wij goede contacten hebben in onze branche, hadden wij gelukkig snel iemand gevonden."

Doordat de sla uit de andere kant van de wereld kwam, lag de inkoopprijs voor DV Fresh hoger dan normaal. Toch merkten de klanten daar niets van. "Wij hebben de prijzen niet doorberekend aan de klanten. Dat kan gewoon niet", gaat Dirk verder. "Wij hebben het hele jaar vaste prijzen. Wij moeten gewoon altijd kunnen leveren als de klanten daarom vragen. We hebben daar wel slapeloze weken van gehad, maar gelukkig was de loyaliteit van onze klanten groot en bleven zij onze producten kopen."


Ook verpakte witte rammenas verkoopt het bedrijf uit Pittem.

Voor meer informatie:
DV Fresh
Vannestenstraat 3
8740 Pittem
T: 0032 (0)51 46 41 68