Zwitsers kopen minder vruchtensap
Foto: BLW
Dalende verkoop
De afzet van appel- en sinaasappelsap neemt duidelijk af in de retail. Zo is de verkoop van appelsap tussen 2011 en 2016 met 16% gedaald. Bij sinaasappelsap bedroeg de afzetdaling 18%. Ook bij andere bekende sappen uit fruit zoals grapefruit, druiven en peren daalt de verkoop.
Meer vraag naar alternatieve smaken
Nieuwe en minder bekende sapsoorten zijn daarentegen in opkomst. Dit geld vooral voor kokosnootsap en smoothies, waarvan de verkoop in 2016 bij beiden 84% hoger lag dan vijf jaar geleden. De afzet van kokosnootsap gaat met een afzet van 2,6 miljoen liter voor het eerst gelijk op met grapefruitsap. Er werd ook meer bloedsinaasappelsap en ander sap verkocht dan in 2011. De ontwikkeling van hun verkoopcijfers schommelde tussen 2011 en 2016 echter sterker en de verkoop lag ook lager dan in 2015.
De nieuwe sapsmaken zijn gemiddeld duurder dan de klassieke appel-, sinaasappel- en multivruchtensappen. Ondanks de dalende sapverkoop in de retail werd er dankzij de hoger geprijsde producten een omzet van 371 miljoen Zwitserse frank (340,49 euro) behaald. Dat is 6,8% meer dan in 2011 (347 miljoen Zwitserse frank; 318,47 miljoen euro).