Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nieuw merk Franse appelsap

Op het ministerie van Landbouw is vorige week een nieuw appelmerk gelanceerd: '100% pommes de France' (100% Franse appelen). Het merk werd opgericht door Franse appelsapcoöperatie. Consumenten kunnen uit verschillende merken appelsap kiezen met het nieuwe submerk erop.

Jaarlijks worden er bijna 2 mln ton appelen geproduceerd in Frankrijk. Er zijn meer dan 1.000 rassen, waarvan 400 voor de consumptie en 800 voor cider. Appelen die gebruikt worden voor sap, zijn een combinatie van deze twee soorten. De appel is het meest geconsumeerde fruit in Frankrijk en de appelsapsector doet het goed. 

Dit nieuwe merk is niet alleen gelanceerd zodat consumenten het product kunnen herkennen want er zijn ook toezeggingen vanuit de sector gedaan. Leden van de vereniging zijn vijf hoofdprincipes overeengekomen, waaronder: de boomgaarden moeten in Frankrijk liggen, de koolstofvoetafdruk moet omlaag en het moet duurzaam zijn. Niet de hele sector kan biologisch produceren, maar telers kunnen wel een beleid toepassen om de fytosanitaire behandelingen te reduceren middels onderzoek en alternatieve technieken. In een paar jaar tijd zullen we appelen kunnen eten die niet vol met beschermingsmiddelen zitten.

Klanten kunnen ook zien waar de appelen van dit merk geproduceerd zijn. Dat zal de koolstofvoetafdruk verkleinen. De relatie tussen de producenten en verwerkers zal bovendien worden versterkt: de contracten tussen de twee gelden voor 15 of 18 jaar. De producent belooft alleen gezonde appelen te leveren die bij ontvangst worden gecontroleerd. De leden hebben ook afgesproken nooit met genetische gemodificeerde organismen te werken.
Publicatiedatum: