Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Jan Schipper, Frizzy:

"Focus na 10 jaar steeds meer op fruitsnijderij"

Tholen - Dit weekend blaast fruitverwerkingsbedrijf Frizzy tien kaarsjes uit. "Tien jaar terug ben ik in mijn geboorteplaats Oud-Beijerland gestart met fruit snijden vanuit een loods", vertelt Jan Schipper. In de loop der jaren volgde de verhuizing naar Mijnsheerenland met een eigen kas en boerderijwinkel en de start met het consumentenmerk Trakteerfruit.nl. "Onze groeiambities zijn groter dan ooit."



"De eerste jaren leverden we vooral gesneden fruit aan bakkerijen, scholen, zorginstellingen en horecagroothandels", blikt Jan terug. "Samengevat deden we van alles wat, maar niets in het groot. Dat veranderde toen de supermarktketen DEEN bij ons aanklopte. Zij waren op zoek naar een andere leverancier voor hun fruitsalade en zo rolden we bij de retail binnen. Heemskerk verzorgde toen de distributie en zij hebben ook een deel van onze snijderij overgenomen, waardoor wij weer meer een regionale focus kregen."

"In de kas in Mijnsheerenland zijn we gestart met het telen van aardbeien - een product bij uitstek voor onze klanten in de bakkerijsector - en zijn we van lieverlee uitgebreid naar andere fruitsoorten, zoals bessen en frambozen. Ook hebben we de groententeelt ter hand genomen. Twee jaar terug zijn we bij het pand een boerderijwinkel gestart om onze zelf geteelde producten te vermarkten", vertelt Jan. 

Inmiddels zijn we er ook achtergekomen dat telen een vak apart is. Daarom hebben we de keuze gemaakt om lastigere teelten als vruchtgroenten niet meer te telen, maar ons vooral op de teelt van groenten, zoals kasbloemkool, andijvie, bietjes te richten. Daarbij is de focus veel meer op de fruitsnijderij komen te liggen en daar zit ook de meeste groei in. Voor de toekomst zal fruit snijden zeker onze core business zijn", vertelt Jan.

"Ik heb jarenlang geen acquisitie gedaan, maar omdat we structureler willen gaan groeien, is daar nu verandering in gekomen. Dit heeft al geresulteerd in enkele nieuwe klanten. Zo willen we goed voorbereid zijn om de snij-activiteiten landelijk uit te rollen en grotere volumes aan te kunnen als die gelegenheid zich voordoet. Dat hoeft niet gelijk een landelijke retailer te zijn, al wil ik die kans zeker overwegen", vertelt Jan.

 
Trakteerfruit

Met het onlangs gelanceerde consumentenmerk Trakteerfruit.nl is de eerste stap gezet. "In de hele fruitsnijdwereld gaat alles onder private label weg. Wij willen ons met een eigen consumentenmerk onderscheiden op het gebied van smaak en kwaliteit. We willen een herkenbaar merk opbouwen, waar de consument van op aan kan. Op de site hebben we een gezond trakteer alternatief voor consumenten die anders naar de winkel of de bakker gaan. Veel mensen kopen met de ogen, dus we proberen elk cupje fruit op te maken als een gebakje. Dan blijven de herhalingsaankopen niet uit!"

Voor meer informatie:
Jan Schipper
Frizzy
Tel: 0186-612302


Publicatiedatum :
Author:
©



Ook onze agf-nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018