Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Heidi Goovaerts, Ardo

"Trendy groenten trekken door naar diepvriessector"

Tholen - Niet alleen kleren en kapsels zijn aan mode ondervonden, ook groenten hebben te maken met trends. Dat merken ze ook bij diepvriesbedrijf Ardo in Ardooie, die verse groenten verwerken voor de diepvriesindustrie. Niet alleen in de verse sector, maar ook in de diepvriessector zijn volgens Ardo verschillende groententrends gaande. De werkgroep tuinbouw van Agro Expo hield onlangs een speciale themadag die helemaal draaide om 'trendy groenten'.


De mensen achter de themadag 'Trendy groenten", met in het midden achteraan Jan Hanssens van Ardo. De man rechts is Rik Decadt van de REO Veiling. Links op de achtergrond staat de volledige geautomatiseerde koelcel van Ardo, met een oppervlakte van 1 hectare.

Verschil tussen sectoren
Onder die werkgroep horen bedrijven zoals REO Veiling, Ingro, Inagro, Taco, Boerenbond en Departement landbouw en visserij. Samen besloten zij om een dag te organiseren om de hippe groenten in het licht te zetten. Toch is er volgens hoofd landbouwsector van Ardo Jan Hanssens een verschil tussen de verse en bevroren groentenvariant. "Hoe de groenten eruit zien is bij ons wat minder belangrijk", vertelt Jan. "Het is meer van belang hoe de producten eruit zien na het invriezen. Vroeger was het zo dat de goede kwaliteit naar de verssector ging en de minder goede naar de diepvries. Dat is tegenwoordig niet meer zo. De kwaliteit is nu minstens even goed. Bij boontjes zijn de kwaliteitseisen voor de diepvries, in vergelijking met de versindustrie, niet heel veel anders. Verschillende groenten zijn zelfs meer geschikt voor de diepvriessector dan voor de versmarkt. Neem een kromme prei. Die kunnen wij goed verwerken, zelfs zo dat er niets meer van de afwijkende vorm te zien is. Hetzelfde geldt voor wortelen. Wanneer ze te lang zijn of een groen kopje hebben, is dat voor ons geen probleem dankzij aangepaste verwerkingsprocessen. Hoewel sommige groentensoorten overlappingen tussen de markten hebben, zijn er ook groentesoorten die vooral in de diepvriessector aanwezig zijn. Erwtjes, spinazie en bonen zijn daar goede voorbeelden van."




Vegetarisch is niet meer raar
Er is niet alleen verschil tussen de verse- en diepvriessector merkbaar, ook binnen de bevroren groenten zijn er verschuivingen merkbaar qua vraag en populariteit van de groentensoorten. Heidi Goovaerts, Marketing & Innovation Director bij Ardo,merkt dat er een aantal diepvriestrends zijn op dit moment. "De trendy groenten trekken door naar de diepvriessector", vertelt Heidi. "De afgelopen twee jaar zien wij dat er ook meer vraag is naar vegetarisch eten, wat voordelen heeft voor de groentensector. Eerst werd het vegetarisch eten als een niche aanzien. Dat is nu helemaal niet meer. Daarnaast is dit een goed gegeven, ook omdat mensen nog steeds te weinig groenten en fruit per dag eten. Door de vegetarische trend eten mensen ook simpelweg meer groenten."

Een van de gevolgen van de vegetarisch trend, is volgens Heidi de verwerking van groenten in producten. "De vegaburger is ondertussen omgezet naar een hoogwaardige groentenburger waar niet alleen maar wortelen en bonen in zitten", gaat het hoofd van de communicatie verder. "Tegenwoordig kan zo goed als iedere groentensoort in de burgers zitten. Dat kunnen linzen, kikkererwten, boerenkool of pompoen zijn."

Smoothies met groenten
Wat ook steeds groter wordt? "Smoothies", gaat Heidi verder. "Niet alleen het bevroren fruit wordt steeds vaker gekocht en uiteindelijk verwerkt tot een smoothie. Ook groenten en kruiden worden steeds vaker toegevoegd aan de verse drank. Zo komt een smoothie met boerenkool steeds vaker voor. Wij verkopen een zakje bevroren groenten en fruit voor een smoothie in een portie van 125 gram. De consument hoeft daar dan zelf alleen 150 tot 200 ml vocht bij te doen. Niet alleen fruit, maar ook groenten zien we steeds meer terug in de smoothies."

Bio is booming

Maar er is meer. Ook in de diepvriessector zijn biologische groenten volgens Heidi steeds belangrijker, al is vraag naar bio niet in heel Europa gelijk. "In sommige gebieden, zoals in ScandinaviŰ en Duitsland, is biologisch booming", gaat zij verder. "Dat blijft maar groeien. Ook in BelgiŰ zien wij dat biologisch steeds populairder wordt." Volgens Jan Hanssens is het echter moeilijk om de Belgische telers te overtuigen om over te stappen naar de biologische teelt, hoewel Ardo zich volgens Jan al een aantal jaar voor sterk maakt.

Volgens Rik Decadt van de REO Veiling kan de Vlaamse regelgeving een probleem opleveren voor de telers de biologisch willen gaan werken. "Mensen met veel teeltkennis zouden perfect zijn voor de bioteelt, maar de Vlaamse regels staan dat niet altijd toe", vertelt hij. "Wanneer je prei teelt en je wilt biologische prei telen, moet je heel je proces omgooien. Ook kan je niet in Vlaanderen een gedeelte biologische en een andere gedeelte traditioneel telen. Het is ˇf biologisch ˇf traditioneel. Daardoor zit de biologische sector vaak vast aan kleine initiatieven, wat natuurlijk jammer is. In ItaliŰ en Denemarken kan een gecombineerde teelt bijvoorbeeld wel, maar in Vlaanderen niet. Dat is jammer."

Mixen
Hoewel trendy groenten al aangeven dat zij hip zijn, houden we blijkbaar ook van het oude vertrouwde. Daarom mixt Ardo ook mediterrane groenten met Belgische klassiekers. "Dat kan dan zijn dat bloemkool met mediterrane producten gemengd worden. Daarnaast is het grillen en zelfs frituren van groenten steeds populairder. Of denk aan gefrituurde zoete aardappelen in allerlei vormen. Dat is een groot succes."

Traditioneel

Iedereen kent de wortelblokjes en erwten uit de diepvries. Maar wat er nog meer opkomend is en bevroren te koop is? "Pastinaak, bijvoorbeeld", vertelt Jan. "Zowel in normale vorm als in frietvorm. De okra die wij verwerken is dan weer heel populair in Griekenland. We blijven ontdekken en combineren, al blijft een klassiek zoals de bloemkool altijd belangrijk. Ook de herkomst van de klassieke groenten vinden we steeds belangrijker. Zo is lokale teelt een andere trend die merkbaar is in onze sector. "

Voor meer informatie:
Ardo BelgiŰ
Wezestraat 61
8850 Ardooie (BelgiŰ)
T:+32(0)51 310621
F:+32(0)51 305997

REO Veiling
Oostnieuwkerksesteenweg 101 
8800 Roeselare (BelgiŰ)
T: +32 (0)51 231 211
F: +32 (0)51 231 289

Publicatiedatum: 14-11-2017
Auteur: Joost Verdult
Copyright: www.agf.nl

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: