Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italië: kleinere omzet vers gesneden producten

In samenwerking met IRI heeft FreshPlaza de retailverkoop geanalyseerd van vers gesneden producten. Hieronder vindt u de gegevens over oktober 2014, vergeleken met die van dezelfde maand vorig jaar.




Groenten vs. fruit

Met vers gesneden wordt in Italië vooral groenten bedoeld, daar groente er zeer populair is. Voor eenheid fruit worden 90 eenheden groente verkocht. In termen van waarde is het verschil niet zo groot, maar nog steeds aanzienlijk: € 14,3 miljoen tegen 721,7 voor een totaal van bijna € 736 miljoen tussen november 2013 en oktober 2014.


De waarde van vers gesneden groenten en fruit

Vers gesneden groenten
Er is een daling van 1,9% geweest ten opzichte van het vorige jaar en de volumes zijn eveneens gedaald: er is 98.262.329 kg verkocht, oftewel -0,8%. Ondanks de daling van de volumes zijn er tussen november 2012 en oktober 2013 bijna 498 miljoen eenheden verkocht tegen de 502 miljoen vorig seizoen: een stijging van 0,9%.

De meest verkochte vers gesneden groenten is salade (70.757.006 kg), gevolgd door gekookte groenten (16.478.261 kg), crudités (10.315.447 kg) en kruiden en snacks (respectievelijk 354.092 en 357.520 kg).


In termen van volumes, is salade de meest verkochte vers gesneden groente.


Met betrekking tot salade zijn de knapperige soorten de enigen die het goed doen, zowel in termen van waarde (+ 0,1%, tot € 335.797.188) als volumes (tot 47.658.308 kilo, + 1,5%). Het aantal verkochte eenheden stijgt met 3,2%.



Verkoop per regio

Verkoopkanalen

69% van de omzet wordt behaald in de supermarkten, gevolgd door superettes (d.w.z. gemakswinkels), waar het handelsvolume in die periode bijna € 99 miljoen was. Hier vond echter ook de hoogste daling plaats in termen van waarde, volumes en verkochte eenheden (respectievelijk -6%, -4,7% en -4%).


Detailverkoop van vers gesneden groenten (in termen van waarde) per retailer.


Vers gesneden fruit
De sector vers gesneden fruit is ook gedaald met een omzet van iets meer dan € 14 miljoen (-8%) en 1.410.444 kilo (-14,1%).

Net zoals bij de groente zijn de positieve gegevens afkomstig van het aantal verkochte eenheden: 5.534.739, d.w.z. + 0,3%. Er was overigens een stijging van het aantal verkochte trays (+ 11.7%) en plastic trays (+ 4%).


Detailverkoop per geografisch gebied.

Supermarkten hebben nog steeds het leeuwendeel van de omzet, gevolgd door superettes en hypermarkten. De verkoop wordt eigenlijk steeds meer in superettes, zowel in termen van waarde (+ 9,1%) als in eenheden (+ 1,9%). Alleen de volumes laten een lichte daling zien (-0,2%).


Fruitverkoop per retailer.
Publicatiedatum: