Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Köckerling, Duitsland:

"Duitse markt voor convenience groenten beweegt in twee tegenovergestelde richtingen"

De vraag naar voorbewerkte, ultraverse groente- en fruitproducten is de afgelopen jaren ook in Duitsland aanzienlijk gestegen, met name in de cateringsector. De productspecificaties met betrekking tot verpakkingseenheden ontwikkelen zich echter verschillend, meldt Henrik Rolf, Co-Managing Director van Köckerling, gevestigd in Delbrück (Paderborner Land).

"Kleinere verpakkingen, zoals eenheden van 250 gram, zijn vooral populair bij bakkerijen en winkelketens. Maar om de werkdruk in de keuken te verminderen en om zorgvuldiger te kunnen werken en middelen te besparen, vragen cateraars en grootverbruikers juist om grote verpakkingen van 1 tot 2,5 kilo of zelfs meer. In dit opzicht is het interessant dat de markt voor Freshcut in twee tegenovergestelde richtingen beweegt."


Freshcut-verwerking

Köckerling is opgericht in 1947 en heeft zich de afgelopen decennia ontwikkeld van een aardappelbedrijf tot een gerenommeerde leverancier van een breed assortiment versgesneden producten. De focus ligt voornamelijk op het leveren aan de foodservice en voedingsmiddelenindustrie binnen een straal van 250-300 km. Rolf: "De retail maakt nog steeds ongeveer 10% van onze bedrijfsactiviteiten uit. We streven er echter naar om dit segment de komende jaren verder uit te breiden, niet in de laatste plaats omdat corona ons heeft laten zien hoe belangrijk een tweede, stabiele bron van inkomsten is."


Het driekoppige managementteam van Köckerling met Henrik Wolf (l) en Johannes Köckerling

Het assortiment convenienceproducten in de Duitse retail blijft achter bij dat van de Europese buurlanden. "Maar we mogen niet vergeten dat diepvriesgroenten en -fruit stevig verankerd zijn in onze cultuur. Dit betekent dat veel consumenten, vooral oudere, nog steeds de voorkeur geven aan diepvriesproducten boven kant-en-klare verse producten. Dit is nu langzaam aan het veranderen nu jongere consumenten met deze producten opgroeien. Wat ook niet onvermeld mag blijven, is dat niet alleen de keuze, maar ook de kwaliteit van kant-en-klare producten aanzienlijk is verbeterd. Dit komt doordat er minder conserveringsmiddelen worden gebruikt, wat de kwaliteit van de producten ten goede komt. Waar ik nog steeds mogelijkheden voor optimalisatie zie, met name in de retail, is op het gebied van verpakking. Het wordt steeds duidelijker dat plastic verpakkingen consumenten afschrikken. Maar je moet altijd naar beide kanten kijken, want uiteindelijk mag de voedselveiligheid niet in gevaar komen. Waar we ook veel aandacht aan besteden, is de recyclebaarheid van de plastic verpakking. Hoe minder composietmateriaal we gebruiken, hoe beter. Daarom proberen we waar mogelijk monoplastic te gebruiken."


Meerkoppige weegschaal

Pieken en dalen bij de inkoop van grondstoffen
De grondstofbehoefte voor aardappelen kan grotendeels worden gedekt met producten uit de eigen teelt, vervolgt Rolf. Voor de rest worden de grondstoffen die nodig zijn voor de verwerking betrokken van leveranciers dichtbij en ver weg. "Wat de inkoop van grondstoffen betreft, hebben we een aantal moeilijke jaren achter de rug. 2018 werd gekenmerkt door extreme droogte en bijbehorende tekorten aan veel producten. Daarna kwam het coronavirus, met extreme pieken en dalen. Corona werd gevolgd door de oorlog in Oekraïne en de energiecrisis. De daarmee gepaard gaande onzekerheid maakte het steeds moeilijker om een concrete marktbeoordeling te maken en vaste prijzen te bepalen, vooral voor producten uit bewaring zoals aardappelen, uien en wortelen. Om tekorten tegen te gaan en alles op dat moment te kunnen aanbieden, proberen we voor elk artikel meerdere leveranciers te vinden. Desondanks zijn er altijd tekorten door extreme weersomstandigheden, vooral voor Spaanse producten."


Verpakkingslijnen

Ontwikkeling van het huismerk en de capaciteiten
Om optimaal uitgerust te zijn voor de toekomst, zal Köckerling blijven investeren, onthult Rolf. "Aan het begin van de coronacrisis lanceerden we ons eigen merk 'Fresh in Love' voor de retail, dat voornamelijk to-go-artikelen biedt zoals fruit- en saladebekers en wraps. We willen deze productlijn de komende jaren verder uitbreiden. We hebben de afgelopen twee jaar ook geïnvesteerd in onze gebouwen en fabriekstechnologie. We willen deze strategie van procesoptimalisatie voortzetten, zodat we sneller en vooral met een hogere kwaliteit kunnen produceren."


Droogband

Voor meer informatie:
Henrik Rolf
Köckerling GmbH & Co. KG
Im Brinkort 6
33129 Delbrück, Duitsland
Tel. +49 (0)2944 979770
info@köckerling-frische.de
www.köckerling-frische.de

Publicatiedatum: