Mededelingen

Vacatures

"Tweetende AGF'ers"

Laatste reacties meer

Top 5 - gisteren

Top 5 - afgelopen maand

Top 5 - afgelopen week

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland weeronline.nl Altijd jouw weer

Eerste seizoen voor Hispalco met bio

Nichemarkt voor kwaliteit en exclusiviteit

Tot voor kort werd het huidige Spaanse steenfruitseizoen gekarakteriseerd door vertraagde oogst en daling van het teeltvolume. Daar kwamen lage temperaturen, hagelstormen en overvloedige regen bovenop.

Ana Beltrán, manager van het Spaanse Hispalco: "Het weer was onvoorspelbaar en beïnvloedde al onze campagnes. Wat het Spaanse steenfruit betreft had de kou de meeste impact op de bloesem en het fruit. Regen en hagel zorgden voor aanzienlijk verlies voor onze telers in Murcia."



Volgens Hispalco waren de prijzen niet slecht, maar konden deze de verliezen door het slechte weer niet compenseren. "Wanneer het aanbod niet aan de vraag kan voldoen stijgen de prijzen altijd, hoewel dit wel van de bestemmingsmarkt afhangt. Landen met een mindere kwaliteit hebben hun voordeel gedaan met de stijgende prijzen door juist nu hun product op de markt te introduceren. Prijsbalans is altijd goed om de duurzaamheid van de campagnes te garanderen, vooral wanneer het gaat om gevoelige producten zonder lange houdbaarheid, zoals met steenfruit."



Spaans en een beetje Frans fruit om de campagnes tot een goed einde te brengen
Het bedrijf uit Valencia begint de campagne rond steenfruit in mei over het algemeen met de vroege rassen uit Murcia, Huelva en Sevilla. In juni komt daar het fruit uit Badajoz en Lleida bij. Dit duurt tot begin september.

"De herkomst van ons steenfruit is voornamelijk Spaans. Onze merken zijn Monna Lisa, Lady Godiva en Hippie Chic. We verkopen ook kleine hoeveelheden Frans steenfruit onder het label La Joconde."


"Hispalco verkoopt wat de consument vraagt. Dit is geen eenvoudige taak, want de vraag gaat uit naar een kleinere hoeveelheid fruit van extra hoge kwaliteit. Dit jaar hebben we onder onze merken Monna Lisa en Lady Godiva voornamelijk nectarines, perziken en pruimen verhandeld. De vraag naar abrikozen nam een beetje af."

"Er is een nichemarkt die bereid is om voor kwaliteit en exclusiviteit te betalen"
Voor Hispalco zijn alle markten interessant en zeker ook de Aziatische.
"De Aziatische markten zijn modieus. Soms is het moeilijk om naar deze markten te verladen. Wat steenfruit betreft is het extra ingewikkeld door de korte houdbaarheid. We hebben een aantal ladingen kersen en citrus naar bekende klanten geëxporteerd. We verladen via de lucht, waardoor de prijzen stijgen. En juist hierdoor is Azië van belang voor Hispalco, omdat daar een nichemarkt is die bereid is om voor de kwaliteit en exclusiviteit van onze merken te betalen."



Eerste campagne met een afdeling biologische gewassen
Beltrán: "Dit was het eerste jaar dat we een nieuwe afdeling voor biologisch steenfruit hebben met het merk Hispalco® Bio. Een startcampagne is altijd moeilijk, maar we zagen een toename in de vraag. Het is niet altijd eenvoudig om biologische teeltbedrijven te vinden die voldoen aan onze eisen. Vaak denkt men dat echt biologisch fruit niet helemaal perfect is. Wij geloven in het tegenovergestelde: de natuur is de enige die de perfectie kan benaderen."

Voor meer informatie:
Ana Beltrán
HISPALCO, S.A.
C/ Barranco Pascual, 45. Pol. Ind. Campo Aníbal.
46530 Puzol, Valencia. Spain
M: +34606686319
T: +34 963404422
abeltran@hispalco.com
www.hispalco.com

Publicatiedatum :



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2018