Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Verschuiving naar beleving biedt kansen Nederlandse paprika's"

Tholen - Paprika's plussen volgens het visierapport van Rabobank met 13 %, maar achteroverleunen kunnen de paprikatelers niet. Concurrentie uit met name Spanje dwingt hen ertoe om scherp te blijven en zich voor te bereiden op de toekomst.

Tijdens een inspiratiebijeenkomst die Triple Group organiseerde bij Novifarm in Numansdorp sprak sectorspecialist Patrick Zwaan van Rabobank enkele paprikatelers bij over de marktontwikkelingen en trends uit het visierapport Glasgroenten dat de Rabobank vorig jaar uitbracht.


Patrick Zwaan

"De markt is verzadigd qua volume. De consument gaat niet meer kopen, maar wel anders. Gemak, gezondheid en genieten gaan een grotere rol spelen. Denk maar aan online shoppen. AGF-producten worden vaker online gekocht dan niet AGF-producten. De grootste verschuivingen vinden plaats in de foodservice - er wordt meer buitenshuis gegeten en op meer momenten op de dag - en de foodretail. Er is een verschuiving naar beleving." Als voorbeeld noemt Patrick de La Place- restaurants die langs de weg verschijnen. De groei vindt met name plaats in de foodservices. Dit alles biedt volgens Patrick kansen voor de producent. "Online is beter te beheersen. De koelketen wordt bijvoorbeeld niet verbroken."

Conserven en diepvries daalt, de vraag naar vers en bewerkte AGF stijgt. De paprika stijgt met 13 %. "Een van de trends is ook dat de consument, met name de millennial, graag gezond voedsel koopt. Wat dat betreft hebben jullie met de paprika een heel mooi product in handen." "Ja, vult een teler aan, en als die trend vooral millennials geldt, is het potentieel goed."

"Qua bedrijfsvoering zien we een tweedeling. Aan de ene kant gaan grote bedrijven steeds meer samenwerken en aan de andere kant is er ook ruimte voor kleinere familiebedrijven om zich te ontwikkelen." Volgens de Rabobank zijn er drie opties om de organisatie toekomstbestendig te maken: het ondernemende collectief van excellente productie-units, de toonaangevende tuinbouw-corporatie en de fabuleuze productspecialist. Samenwerking is het sleutelwoord. Het doel daarvan: de ondernemer is minder kwetsbaar, de organisatie is meer op de markt gericht, innovaties kunnen sneller opgepakt worden, talent kan worden aangetrokken en er kunnen stappen gezet worden naar internationalisering.



De concurrentie wordt ook uitgebreid besproken. In de paprika's zit de groei in de bioproducten zoete puntpaprika's. Dat is vooral toe te schrijven aan Spanje. Hoe komt dat? Zijn de Spanjaarden daarin slimmer zijn dan de Nederlandse telers? "Bio is, hoewel een kleine markt, toch groeiend. De Spanjaarden kunnen er goed op inspelen, door het als collectief op te pakken" constateert een teler. De bijeenkomst geeft genoeg stof tot nadenken.