Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




Vooral verse wortelen voor Duitse markt

Onze oosterburen raken steeds meer bedreven in het telen van wortelen. Het areaal groeit, maar de beschikbaarheid van goede grond is een beperking. Regionale verschillen en wensen van afnemers bepalen de rassenkeuze en teeltwijze, meldt Bejo in haar wortelmagazine.

Het wortelareaal in Duitsland groeide de laatste 20 jaar van 6.500 hectare naar 11.209 hectare in 2016. De groei zet door, maar de beperkte beschikbaarheid van land is een serieuze bedreiging. Land huren is erg duur, waardoor de gewasrotatie te krap is en nematoden zich snel kunnen vermeerderen. Doordat er in een klein gebied heel veel wortelen worden geteeld, is er meer gevaar voor schade door de wortelvlieg en daar komt nog bij dat in de meeste percelen geen beregeningsmogelijkheid is.



Regionale verschillen
In alle delen van Duitsland worden wortelen geteeld. Hierdoor is de afstand tussen de teler en de consument kort. Nordrhein-Westfalen is met 2.780 hectare het grootste teeltgebied, gevolgd door Niedersachsen en RheinlandPfalz. Elke regio kent zijn eigen specialisatie: van middelvroege wortelen voor de bewaring in Nordrhein-Westfalen en industriewortelen voor de verwerkende industrie in Niedersachsen, tot vroege wortelen en bospeen in Rheinland-Pfalz. De rassen Nominator en Nagadir doen het hier erg goed. In de noordelijke deelstaat SchleswigHolstein kiezen telers vooral voor late rassen voor de winteropslag. Landelijk gezien zijn de meeste wortelen van het Nantes-type (7%), gevolgd door het Flakkee-type (13%), Berlikumer (11%) en de Amsterdamse Bak (3%).

Afzetmarkt
De grote supermarkten domineren de Duitse markt. Telers moeten grote hoeveelheden kunnen leveren tegen een betrekkelijk lage prijs. En het product moet aan een extreem hoog kwaliteitsniveau voldoen en bovendien moet de hele partij uniform zijn. Duitse telers specialiseren zich dan ook steeds meer en worden steeds groter. Ze schonen en verpakken de wortelen veelal zelf.

Markttrends
Wortelen staan op de tweede plaats van meest verkochte groenten. Het grootste deel is bestemd voor de versmarkt, maar er is ook markt voor wortelen voor sap, diepvries en conserven. Het snijden neemt aan belang toe omdat gemak steeds belangrijker wordt voor de consument. De markt voor industriŽle verwerking is stabiel. Een klein deel gaat naar babyvoeding en caroteen toepassingen. Smaak en drogestofgehalte worden steeds belangrijkere factoren voor de afzet, net als een regionale herkomst en voedselveiligheid.

Snacks en biologisch
De consumptie van snackwortelen stijgt en in dit segment is het ras Mokum veel gebruikt. In 2016 werd 64% van de snackwortelen gekocht in de discounters. Hoewel deze grotendeels uit Denemarken komen, groeit het Duitse marktaandeel. In de snackmarkt is slechts 6% biologisch, maar van het totale Duitse wortelareaal is bijna 17% biologisch. De wortel is met 20% van het marktaandeel dan ook de belangrijkste groente op de Duitse markt voor biologische producten. Ook biologische wortelen vinden vooral via de discounters hun weg naar de consument. De voorkeur gaat daarbij naar producten van Duitse origine. Er is echter ook een aanzienlijke import vanuit met name Nederland en IsraŽl. Andere specialiteiten, zoals verpakte gekleurde wortelen zijn in sommige supermarkten verkrijgbaar.

Bewaring 
Wortelen worden vooral gekoeld bewaard. Voor de winteropslag worden de wortelen ongereinigd in houten kisten bewaard en voor gebruik worden ze gewassen. Het ras Nerac is hiervoor zeer geschikt en geeft een stabiel hoge productie. De wortelen worden bij een temperatuur van 0-2 įC bewaard met een CO2 percentage van minder dan 1%. Onder deze omstandigheden kunnen ze wel bewaard worden tot mei. Voor industriŽle toepassing worden ze echter alleen voor een korte periode opgeslagen. Wortelen, in een hoop opgeslagen, worden een paar dagen in 0 įC bewaard en met een vochtigheid van 95%. In de wintermaanden komen deze wortelen vooral uit Nederland, IsraŽl of Spanje.

Lage residu percentages
In 2015 werden 232 wortelmonsters onderzocht op MRL (Maximale Residu Limiet). Geen van de monsters zat boven de MRL. In het verleden maakten veel supermarkten ook reclame met lage residu percentages op groenten. Tegenwoordig ligt de nadruk in de reclame op streekproducten.

Bron: Bejo Wortelmagazine

Voor meer informatie:
Bejo Zaden
Trambaan 1
1749 CZ Warmenhuizen
T 0226 - 39 61 62
F 0226 - 39 35 04
www.bejo.nl


Publicatiedatum: 4-1-2018

 



 

Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: