Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Als handel vraagt naar meer, spelen we erop in"

Belichte tomatenareaal BelOrta stijgt met 10 hectare

Tholen - Het belichte tomatenareaal bij BelOrta groeit al sinds de start. Ondertussen bedraagt het areaal al 46 hectare voor het seizoen 2017 en 2018. In het vorig seizoen was dat nog 10 hectare minder. Dit is een groei van 28% bij BelOrta. "Door de centrale ligging van BelOrta kunnen onze tomaten op heel korte tijd op hun bestemming geraken. Met dit continue aanbod van tomaten kan de handel hiermee ook in de winter dagvers lokaal product in de winkel leggen", vertelt Sofie Lambrecht van BelOrta.

Al vanaf 2003
Ze geeft aan dat BelOrta één van de pioniers was in belichte teelt. "We hebben sinds 2003 jonge tomaten. Hiermee bedoelen we herfstteelt en belichte teelt. We bieden ze pas sinds het jaar erna afzonderlijk aan. Initieel starten we met 8000 m2."



Baron grote groeier
BelOrta beschikt al paar jaar over een areaal van alle grote segmenten en grote specialties onder belichting. "Deze winter bieden we 7 segmenten namelijk Prince, Princess, Elite, Baron, Prunella, Ministar en Cherrystar. Binnen het assortiment is een opvallende verschuiving merkbaar. De grote groeiers zijn Baron (9,5 ha), Elite, Ministar en Cherrystar."

Volgens Sofie is er zeker een markt voor deze producten. "Belangrijker is wat deze markt voor het product wil betalen. Elk jaar is het weer zoeken naar extra afzet. Daarnaast zijn we natuurlijk nog voor een groot deel afhankelijk van wat er in Zuid-Europa wordt geplant en wat de weersomstandigheden aldaar zijn." Er is in deze maanden ook concurrentie uit Zuid-Europa. "Kwalitatief hinken ze ginds toch wel wat achterop ten opzichte van onze tomaten. Maar uiteindelijk geeft vaak de prijs de doorslag. Klanten die op zoek zijn naar vers en kwaliteitsvol product hebben graag wat meer over voor onze groenten. Bij snoeptomaatjes is een zeer gerichte productie. Dit is enkel op contract en voor kopers die écht een product met meerwaarde zoeken.

Zijn er uitbreidingsplannen? "Dit bekijken we, samen met de telers, elk seizoen opnieuw. Als blijkt dat de handel vraagt naar meer, dan zullen wij de eersten zijn om hierop in te spelen", besluit Sofie.

Voor meer informatie:
BelOrta
Maarten Verhaegen
Division Manager Sales
T. +32 (0)15/56 53 17
E Maarten.Verhaegen@belorta.be
www.belorta.be