Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Witloof bij REO Veiling al jaren in top vijf

"Consument van de toekomst moeten we nu bij de haren grijpen"

Tholen - 2013 en 2014 waren zeer moeilijke jaren voor de witloofsector. De prijzen waren laag en de consumptie werd er niet groter door. In 2015 en 2016 leek er weer licht te komen aan het einde van de tunnel, al kon men dan niet over het hele seizoen positief spreken. Is de crisis ondertussen al voorbij? Volgens Dominiek Keersebilck van de REO Veiling kan dat nog niet worden gezegd. "We moeten er voorzichtig in zijn. Soms kunnen enkele kisten extra een enorme prijsdaling veroorzaken. Vorig jaar lag de middenprijs op een mooi niveau van 78 cent en dat is behoorlijk voor de telers. Toch zijn er aan het einde van het seizoen pas hoge prijzen gerealiseerd, na 9 maanden van zeer moeilijke prijsvorming."



Witloof in top vijf
Bij de REO Veiling zit witloof al jaren in de top vijf als het gaat om productomzet. "Het is een belangrijke groente voor ons. Sommige jaren staat het op nummer vier, andere jaren op vijf of zes. Witloof bereikte in 2016 de vijfde plaats wat betreft omzet en was goed voor 8,5% van de totale omzet op de veiling in Roeselare.

Focus op kwaliteit
Dit jaar lijkt het op prijsvormingsgebied de goede kant uit te gaan. "We zitten nu al voor de vijfde maand in dit seizoen op een aanvaardbaar niveau. Mogelijk heeft dit ook te maken met de extra focus op kwaliteit. Tijdens de witloofbiënnale vorig jaar drong het eindelijk tot witloof producerende landen door dat we niet meer volumes moeten produceren maar kwaliteitsproducten. Als we als sector een toekomst willen, moeten we het beste voor de consument telen en niet de productie verhogen. Die is bij de REO Veiling in de afgelopen 11 jaren vrij constant gebleven, gemiddeld rond de 19,5 miljoen kilo."



Kwaliteit
Dominiek geeft aan dat ze bij de REO Veiling hard werken om altijd optimale kwaliteit te kunnen leveren. "Het Flandria-merk omvat ongeveer 80% van het volume en die heeft een streng kwaliteitsbeleid. We beoordelen hierin geen telers, maar het product. Naast de traditionele controles op de keurtafel doen we nu wekelijks steekproeven waar krop per krop wordt bekeken en beoordeeld. Ook bewaren we enkele kistjes en controleren ze een paar dagen na de oogst op houdbaarheid. We willen het verschil maken met kwaliteit. Kwaliteit kan de sector redden! Naast Flandria bieden we natuurlijk ook Tomabel en Fine Fleur, die zijn kwalitatief net zo goed, maar deze worden met name op de gebieden kalibers en verpakking anders gepresenteerd wat Tomabel betreft. Fine Fleur is dan weer het merk voor het authentieke grondwitloof van zeer betrokken telers. Het sterkst zijn we in Flandria vrac in kistjes van 5 kilo." REO levert met name witloof aan de Belgische grootdistributie en de toeleveranciers ervan. Daarnaast zijn Frankrijk, Nederland en andere Europese landen afnemers.

Convenience
Op het gebied van convenience volgt de REO Veiling de trends op de voet, in direct contact met verschillende versnijderijen. "We geloven nog steeds dat witloof zijn plaats verdient in de wereld van de versneden slaatjes. De techniek om de roodverkleuring na het snijden tegen te gaan wordt steeds beter en dus moeten er mogelijkheden zijn. Een mix van bijvoorbeeld gesneden witloof en veldsla is volgens ons een heerlijke combinatie: de zachte smaak van de veldsla met de ietwat bittere witloofsmaak. Op dit moment kan deze mengeling perfect, maar blijkt de markt er nog niet helemaal klaar voor, hopelijk zal dit snel veranderen."

Jonge consument
"De Belg eet gemiddeld 3,2 kilo witloof per jaar en het staat als nummer vier in de lijst van best gegeten groenten. Dit is zeker niet weinig, maar het kan nog hoger. Ik denk niet dat een grote consumptiestijging in de toekomst heel evident zal zijn, ook gezien de concurrentie met andere groenten. Toch zien we zeker een toekomst voor dit prachtige product en proberen we de negatieve trend van de afnemende consumptie te keren. Momenteel ligt de focus op het behoud van de huidige consument en het binnenhalen van de jonge consument. VLAM heeft dit jaar weer de campagne met Loofje, waarbij de kinderen op een speelse manier worden benaderd. Het is goed om nu al de consument van de toekomst bij de haren te grijpen", besluit Dominiek.

Voor meer informatie:
Dominiek Keersebilck
REO Veiling
Oostnieuwkerksesteenweg 101
B-8800 Roeselare
Tel: +32-51231206
Fax: +32-51231289
www.reo.be