Mededelingen

Vacaturesmeer »



Tweetende AGF'ers

Laatste reactiesmeer »

Top-5 gisteren

Top-5 afgelopen week

Top-5 afgelopen maand

Koerslijstmeer »

Weer & verkeer

Weersverwachting
Nederland
Meer weer in Nederland




"Telersvereniging is enige vorm om druk uit te oefenen tegen macht retailers"

Als de voedselprijzen dalen op de consumentenmarkt, vertalen de supermarkten die lagere prijzen onmiddellijk door naar de telers. Maar als de prijzen in het begin van de voedselketen dalen door overaanbod, vertalen de supermarkten die meevaller maar ten dele door naar de consumenten. Zo gebruiken de retailers hun marktmacht om meer winst te maken, constateert de Wageningse promovendus Tsion Taye Assefa.

De bedrijfseconome uit EthiopiŽ onderzocht hoe marktpartijen prijsschommelingen verrekenen in de voedselketen. Daarbij richtte ze zich specifiek op de Duitse markt voor varkensvlees. Daaruit bleek dat de supermarkten de prijs van varkensvlees bij een hoog aanbod of lagere vraag gaan drukken bij de slachterijen, die de prijskorting daarna doorgeven naar de varkenshouders. Maar ze vertalen die lagere prijs niet naar een lagere consumentenprijs in de winkel, waardoor de marge toeneemt. Hoe groter de volatiliteit (prijsschommelingen), hoe meer marge de marktleiders op deze manier kunnen halen, aldus Tsion.

Voedselproducenten kunnen alleen aan deze nieuwe realiteit ontsnappen door kwaliteitsproducten te leveren aan nichemarkten, zegt Tsion. Wat ook helpt, is dat telers zich verenigen in coŲperaties om meer marktmacht te krijgen. Tsion vergeleek de marktpositie van Nederlandse en Spaanse tomatentelers en constateert dat de positie van de Nederlandse telers een stuk sterker is. Dat komt enerzijds omdat ze de opbrengsten beter onder controle hebben in hun kassen met klimaatregulatie, maar anderzijds omdat ze zich hebben verenigd in een telersvereniging. Met die vereniging kunnen ze direct onderhandelen met supermarkten over productievolume en prijs.

Bron: WUR Resource

Publicatiedatum: 20-12-2016

 



 

Reacties:


Grappig dat iemand uit EthiopiŽ een conclusie trekt die we hier in Nederland juist aan het verlaten zijn.

Retailers blijven altijd machtiger dan telerscoŲperaties. De enige manier om fatsoenlijke prijzen te krijgen is om niet op prijs met je collega-aanbieders (concurrenten) vergeleken te willen worden.

Daarom moet een innovatief land als Nederland op zoek naar toegevoegde waarde meegeven aan het product. We hebben inmiddels 10-tallen voorbeelden dat dit werk en wel leidt tot acceptabele prijzen. Uiteraard deint dit ook op en neer mee met de markt.

Niet vanuit macht denken maar vanuit product, marketing en strategie richting de retailer. Daar is deze gevoelig voor.
Huub Welles, Agro & Retail Desk, Oss (email) - 21-12-2016 20:12:38


Ha dus dit moet je onderzoeken en dan kun je hierop promoveren.... je kunt het ook gewoon aan iedere teler/boer die in de vrije sectoren aan de gang is vragen, is een stuk minder omslachtig...
Wat een opzienbarende conclusie..
J van Enckevort, Sevenum - 21-12-2016 10:18:07


Dit heet marktmechanisme . Dit gegeven is al jaren aan de gang .eerst via de markthandel en vanaf de jaren 80 vorige eeuw maken de supermarkten er gebruik van .dit onderzoek bevestigd wat al jaren aan de hand is

Willem Doorn, Heerde - 20-12-2016 18:01:03


Plaats een reactie:

Naam: *
Woonplaats: *
Email: *
  E-mail weergeven
Bericht: *
Voer de code in
*

 

 

Ander nieuws uit deze sector: