Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marja Vijverberg , DOOR Partners B.V. /SweetPoint

Zomerweer: introductie puntpaprika in bbq-grillschaal

Tholen - Het is buiten ondertussen meer dan dertig graden. "Tijd voor barbecues en salades en dus goede weken voor de zoete puntpaprika? Dat klopt zeker wel", vertelt Marja Vijverberg, marketingmanager van SweetPoint. SweetPoint heeft in samenwerking met The Greenery een grillconcept onder Verse Oogst ontwikkeld. "Hiermee zien we dat er steeds meer gebruiksmomenten voor het segment paprika ontstaan."
 



"Op zich zijn we tevreden over de markt", vertelt Marja Vijverberg. "Zeker met deze temperaturen is het interessant: het is tijd voor de salades en barbecues." Maar de aanvoer groeit ook: de productie gaat enorm hard. "Dat levert altijd wel een spanningsveld op." Maar we zien ruimte in de markt. De zoete puntpaprika is, mede dankzij de gecontroleerde ontwikkeling van het segment, nog lang niet over de top heen. "In weinig Europese landen is de puntpaprika een volwassen product. In Turkije en Hongarije komt-ie juist veel meer voor in de keuken – daar zijn mensen er veel meer mee bekend dan wij hier in het Westen. "Wij zien nog potentie." Een van de manieren waarop dat gebeurt, is door extra consumptiemomenten te realiseren.
 
Samen met The Greenery is daarom de grillschaal als onderdeel van een Verse Oogst grillconcept met andere grillgroenten zoals cherrytomaatjes en kastanje champignons ontwikkeld die onder andere bij Plus, Jumbo en binnenkort ook bij andere retailers te vinden zal zijn. "Met een mediterrane kruidenolie erbij – om te laten zien dat de groente goed op de barbecue kan."
De potentie zit niet alleen in de vergroting van de markt voor dit product, maar ook in de verbreding binnen het segment. Sinds vorig jaar leveren wij ook gele puntpaprika's. "Het is altijd even afwachten hoe zo'n product opgenomen wordt. Je ziet dat er behoefte is aan verbreding in het paprikaschap." Wij onderzoeken de verdere mogelijkheden. "Wat er in de tomaat al een paar jaar geleden gebeurde, zien we in de paprika's en pepers ook: de zoektocht naar nieuwe smaken en producten. Niet alleen de zoete puntpaprika maar er is ruimte voor meerdere variëteiten. We zien dat paprika een segment op zich wordt."



Concurrentie
De mogelijkheden van het segment worden door meer ondernemers gezien. In de puntpaprika's is bovendien een bijzondere situatie gaande. Terwijl de telers van SweetPoint al jaren verbonden zijn aan De Ruiter en exclusief het ras Ramiro telen, lanceerde Rijk Zwaan dit jaar de nieuwe zoete puntpaprika Sweet Palermo. "Dat houden we natuurlijk in de gaten", vertelt Vijverberg. "Het is logisch dat de markt in beweging is. Het product groeit en concurrentie is in die zin alleen maar gezond. Maar we moeten er wel voor zorgen dat we de taart gezamenlijk vergroten en dat we niet met meer bedrijven van diezelfde taart proberen te snoepen."

Marketing en Sales SweetPoint via
DOOR Partners B.V.
Honderdland 131
2676 LT Maasdijk
0174 - 28 62 47