Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Thijs Jasperse (P8): Prijzenslag retail treft ook paprika's

"De vraag is of de traditionele stoplichtpaprika over tien jaar nog bestaat"

Tholen - Het Hollands paprikaseizoen kende een bijzondere start. Niet vanwege het areaal, want dat was nagenoeg gelijk aan vorig jaar, maar wel door het koude voorjaarsweer waardoor de productie veel later op gang kwam dan andere jaren. "Het bijzondere was dat het Spaanse seizoen eerder afgelopen was en Israƫl vanwege kwaliteitsproblemen ook vroeg afhaakte. Dit resulteerde in goede prijzen bij de seizoenstart. Tot op twee weken terug hebben we best aardige prijzen gehad maar door doordat de kilo's achterblijven, is het nog allemaal niet geweldig", vertelt projectleider Thijs Jasperse van de P-8 "Nog altijd lopen de geoogste kilo's achter op vorig jaar. Je ziet nu dat er even wat extra's op de markt komt, want die paprika's komen een keer van de plant. Dat resulteert nu in prijzen rond de euro."

"Gelukkig hebben we kwalitatief een prima product. De temperaturen gaan omhoog en we gaan richting juni, dus de vraag zal alleen maar toenemen. Nu is er behoorlijk wat product op de markt, maar vanaf de zomer zullen er niet overdreven veel paprika's beschikbaar zijn. Al met al staat de markt er redelijk goed voor en zijn de verwachtingen positief", zegt Thijs. Hij noemt het opvallend dat de telers in het Spaanse Murcia minstens zulke hoge prijzen beuren als hun Nederlandse collega's. "De Spanjaarden hebben op dat gebied toch een goede positie opgebouwd. Dat zegt ook iets over de manier waarop wij onze paprika's verkopen."

"Vanuit de P8 signaleren we een aantal opmerkelijke marktontwikkelingen. Zo is er een behoorlijke prijzenslag in de retail gaande. We hebben bij de oprichting nog wel eens geroepen dat de prijzen van onze producten te hoog waren in de supermarkt, maar langzamerhand kunnen we gaan zeggen dat de prijzen op een te laag niveau liggen. Die toon is gezet door Aldi en Lidl in al onze belangrijke afzetmarkten. Daarmee zijn niet alleen de marges voor supermarkten verlaagd, maar is ons product ook minder waard geworden. Duitsland steekt er qua paprikaconsumptie altijd nog ver bovenuit en Nederland is een goede tweede. Het Verenigd Koninkrijk bleef lang achter, maar door de prijsdaling neemt hier de consumptie van paprika's wel toe", zegt Thijs.



"Een andere tendens is dat de 'stoplicht-paprika' waar we vijfentwintig jaar lang wereldberoemd mee zijn geweest, onder druk staat. De vraag is zelfs op deze stoplicht over tien jaar nog wel bestaat en wat dit voor gevolgen heeft voor bijvoorbeeld de groene paprika, die wel veel in stoplichtverpakking maar nauwelijks los worden verkocht, terwijl met name de rode kleur juist aan populariteit wint. We zullen hier creatief op in moeten springen. Er zijn genoeg kansen, maar we moeten wel aan de slag", besluit Thijs.
 
t.jasperse@florpartners.nl
www.p-acht.nl