Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Landelijke nudgingcampagne op biologisch assortiment Albert Heijn

Bionext start een landelijke nudgingcampagne op het biologische assortiment in 90 winkels van Albert Heijn. Klanten zien gedurende 12 weken teksten in het schap als 'biologisch, proef het verschil'. Meer kennis over biologisch heeft invloed op het biologische aankoopgedrag. De behoefte naar biologisch stijgt van 42% naar 57% wanneer consumenten weten wat biologisch inhoudt (GfK, 2024). Subtiele aanpassingen in de winkelomgeving, zoals schapkaartjes, blijken zeer effectief in het aansporen van koopgedrag en het realiseren van een groter biologisch omzetaandeel. De nudge bij Albert Heijn is onderdeel van de Europese consumentencampagne 'de mooiste boodschap is bio uit Europa' en loopt tot half juni.

Klanten van Albert Heijn zien gedurende 12 weken kaartjes in het biologische schap met teksten als: 'voor hetzelfde geld heb je biologisch', 'biologisch, proef het verschil' en 'biologisch, goed voor de natuur, goed voor jou!'. Klanten worden hierdoor extra gewezen op het biologische aanbod en de voordelen van biologisch. Meer kennis over biologisch heeft invloed op het daadwerkelijke biologische koopgedrag. De behoefte naar biologisch stijgt van 42% naar 57%, wanneer een consument weet wat biologisch inhoud, zo blijkt uit onderzoek. 31% geeft aan biologisch te kopen en bereid te zijn hier meer voor te betalen, omdat ze weten wat de voordelen van biologische producten zijn. Een gebrek aan kennis is deels reden om niet vaker biologisch te kopen. Het doorbreken van die kennisbarrière leidt om die reden tot een hogere biologische consumptie. (GfK, 2024)

"We vinden het belangrijk om onze klanten te inspireren om vaker biologisch te kiezen", zegt Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie bij Albert Heijn. "Daarom ben ik blij dat we samen met Bionext gedurende langere tijd kijken hoe we dat het beste bij het schap kunnen doen. Als supermarkt met het grootste aanbod biologische producten in Nederland zetten we onverminderd in op ons biologische assortiment en daar is dit project een mooi voorbeeld van."

Om consumenten te stimuleren vaker voor biologisch te kiezen, wordt er vanuit de Europese campagne 'de mooiste boodschap is bio uit Europa', samenwerking gezocht met retailers. Supermarkten zijn goed voor 75% van de totale biologische omzet en hebben om die reden een cruciale rol in de groei van biologisch en de transitie naar een toekomstbestendig landbouw- en voedselsysteem. Supermarkten erkennen die rol en kiezen er steeds vaker voor om biologisch prominenter aan te bieden of in te zetten op de zogeheten vervangingsstrategie, waarbij biologisch de standaard wordt.

Dat nu Albert Heijn ook landelijk start met nudges op biologisch is volgens ketenorganisatie Bionext ontzettend positief: "Albert Heijn heeft met 1900 producten het grootste assortiment en heeft consumenten die biologisch willen dus ook veel te bieden. Eerdere nudgingpilots bleken zeer effectief in het stimuleren van de biologische verkoop, we zijn dan ook heel benieuwd naar de resultaten van deze campagne", aldus Paulien Hoftijzer, communicatiemanager bij Bionext. Welke boodschap de consument het meest aanspreekt en wat de effectiviteit is van de nudges, wordt na afloop van de campagne geanalyseerd.

Voor meer informatie: www.bionext.nl - www.ah.nl

Publicatiedatum: