Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Student onderzoekt verschillen in consumentenprijzen

"Supermarkten laten kansen liggen om de biologische consumptie te stimuleren"

Supermarkten kunnen meer concrete acties ondernemen om de afzet van biologische producten in hun winkels te stimuleren en daarmee de noodzakelijke transitie van de landbouw te versnellen. Dat blijkt uit een onderzoek dat in de eerste maanden van 2024 is uitgevoerd door Jeroen van der Ha, student van de Aeres Warmonderhof. Het doel van het onderzoek was om in kaart te brengen hoe groot de verschillen in prijzen zijn tussen soortgelijke biologische en niet-biologische plantaardige producten. De focus lag daarbij met name op producten die in Nederland geteeld kunnen worden. Voor het onderzoek zijn de supermarkten Albert Heijn, Jumbo, Plus en Lidl gevolgd.

"Voor soortgelijke producten is een consument die biologisch koopt gemiddeld genomen minimaal 63% duurder uit dan een consument die niet-biologische producten koopt. Bij Lidl is dit verschil met 42% kleiner, maar Lidl heeft slechts een selectief assortiment biologische producten beschikbaar. Als er wordt gekeken naar meest voordelige beschikbare verpakkingsvolumes lopen de verschillen verder op", vertelt Jeroen. 'Verpakkingseffect'
Biologische producten worden in kleinere verpakkingen aangeboden én vrijwel nooit in voordeelverpakkingen. "Door dit 'verpakkingseffect' zijn biologische producten extra duur. Ook wordt aangetoond dat biologische producten minder vaak in de aanbieding zijn, en als er al een aanbieding is dat de korting lager is dan bij niet-biologische producten. Verder kan worden geconcludeerd dat supermarkten vooral niet-biologische producten aantrekkelijker maken door een heldere informatievoorziening en het promoten van deze alternatieven. Ook de uitleg over waar het biologisch keurmerk voor staat is vaak onduidelijk, niet eenduidig en moeilijk te vinden."

Het prijsverschil tussen bio en niet-bio in de supermarkt is groot. "Het is de vraag of het grote prijsverschil de groei van biologisch onnodig belemmert. Daarnaast zijn er diverse mogelijkheden voor supermarkten om tegen geringe kosten de positie van biologisch binnen hun assortiment te verbeteren."

Het gehele onderzoek is hier terug te vinden.

Voor meer informatie:
Jeroen van der Ha
06 12962764
jeroenvdha@gmail.com

Publicatiedatum: