Verschillende fruithandelaren hebben bij RTL Nieuws met verbazing gereageerd over de beslissing van Albert Heijn om voortaan met ananassen zonder kroon te werken. "Je legt een stuk van de ananas bloot. Je haalt de kwaliteit eruit", zo klinkt het bij fruithandelaar Paul Dijkman van Gruiterij De Meent. "Vaak zit zo'n ananas 3 tot 4 weken op de boot. Als de kroon er dan vanaf het begin vanaf wordt gehaald, wordt de ananas droog."
In een eerder stadium had Mario de Goede van Dutoit Europe op deze site aangegeven het juist een goede stap te vinden van de retailer. "De kroon op de ananas is vooral uit esthetisch oogpunt van belang, zoals mensen ook kiezen voor clementines met blad, maar ik denk dat mensen ook wel kunnen wennen aan de ananas zonder kroon", zo gaf hij aan. "Ik zie vooral grote voordelen bij het aanbieden van ananas zonder kroon. We zijn nu tenslotte vooral lucht aan het vervoeren, die kroon zorgt wel voor 25% van het vrachtvolume. Dat is behoorlijk wat, in termen van kosten en carbon footprint. Daarbij komt dat de vrachtprijzen vanuit Costa Rica nog altijd op een hoog niveau liggen."
Lees hier het volledige artikel van RTL Nieuws