Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Op AI-gebaseerde voorraadbeheersoftware om inkoopproces te optimaliseren

"De verkoopaantallen vermeerderen en de voedselverspilling verminderen," dat is het doel van de op kunstmatige intelligentie gebaseerde software van startup IDA. Deze oplossing, ontwikkeld door Mateo Beacco, Mathieu Grosso en Alex Chataigner, belooft het beheer van AGF-producten in zowel buurtwinkels als hypermarkten te zullen optimaliseren.

De startup is in februari 2023 opgericht en heeft dankzij het nu al grote aantal goede resultaten al veel merken voor zich weten te winnen. Alles bij elkaar heeft de startup tot nu toe € 2,7 mln opgehaald, voldoende om zich nog sneller te kunnen ontwikkelen.


Alex Chataigner, Mateo Beacco en Mathieu Grosso

"Maximaliseer de omzet en minimaliseer de hoeveelheid afval"
5% meer omzet, 30% minder verspilling, minder afval," vertelt een van de oprichters van IDA, Mateo Beacco. "De afdelingshoofden van AGF-producten in supermarkten gebruiken vaak een speciaal systeem om hun bestellingen te plaatsen en kunnen daarin tot 400 regels per dag invoeren. Qua aantal uren komt het werken met dat systeem overeen met 500 tot 700 uur per jaar."

Volgens Mateo is de huidige software voor marktbeheer ontwikkeld voor droge producten en dus niet geschikt voor verse AGF-producten. Het resultaat? Als een afdelingshoofd te veel inkoopt, verliest deze tot 10% van de omzet en als een afdelingsmanager te weinig inkoopt, kan deze elk jaar tot 15% verliezen door een gebrek aan voorraad.

Met behulp van de software van IDA wordt dit hele inkoopproces geoptimaliseerd dankzij algoritmen die bestellingen voorstellen op basis van verschillende parameters (meer dan honderd). Enkele daarvan zijn de weersomstandigheden, de houdbaarheid van een product, de seizoensgebondenheid van een product, de verkoopgeschiedenis en het verzorgingsgebied.

De software van IDA gaat uit van een andere, nieuwe aanpak die rekening houdt met de inherente parameters, gekoppeld aan AGF-producten door een op wiskunde gebaseerde optimalisatie voor te stellen op basis van hoeveelheid, verpakking, prijselasticiteit... en die het mogelijk maakt om de omzet te maximaliseren en verliezen te minimaliseren." Een ander voordeel dat de ontwikkelaars bieden is de mogelijkheid om meerdere bestellingen te combineren in één enkele bestelling via een tablet die rechtstreeks verbonden is met diverse inkoopcentra en leveranciers.

De IDA-software heeft onder andere al Système U, Naturalia, Provencia, Biocoop, Les Comptoirs de la Bio, Carrefour (Guillaume Halley - franchisenemer) en een Zwitsers bedrijf overtuigd.

€ 2,7 mln om uit te breiden door heel Frankrijk
Hoewel de software van IDA momenteel enkel nog is ingericht voor de verwerking van het aantal ingekochte en verkochte AGF-producten, heeft de startup de ambitie om een expert te worden op het gebied van nog veel meer verse producten (kaas, vlees, zeevruchten), niet alleen om spelers uit andere sectoren als medewerkers van aankoopcentrales en groothandelaren ervoor te kunnen interesseren en te kunnen integreren, maar vooral om de aanwezigheid op nationale schaal uit te breiden. Om dit doel te bereiken heeft het bedrijf onlangs € 2,7 mln opgehaald bij Frst, daphni, Motier Ventures en Kima Ventures.

Voor meer informatie:
Mateo Beacco
IDA
Tel.: +33 6 26 53 52 44
mateo@ai-ida.com
ai-ida.com

Publicatiedatum: