Met 230.000 ton tomaten per jaar vertegenwoordigen drie grote Bretonse tomatentelers alleen al samen maar liefst 50% van de Franse tomatenmarkt. De tomaten, afgezet onder de merken ‘Savéol’, ‘Prince de Bretagne’ en ‘Solarenn’ worden het hele jaar door in kassen gekweekt. .
De 3 bedrijven zijn onlangs een samenwerking aangegaan om tomaten ‘geteeld zonder gewasbeschermingsmiddelen’ aan te kunnen bieden. Hun belofte aan de consument is dat hun tomaten, ook al zijn ze niet biologisch, niet behandeld zullen worden. Het zijn de zaden of de planten die behandeld kunnen worden, maar niet de vrucht.
"We houden ons al heel lang bezig met het verminderen van het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen,” zegt Marc Keranguéven, directeur van 'SICA', een coöperatie van de in het departement Finistère tomaten teelt onder het merk ‘Prince de Bretagne’.
Gepresenteerd als de ‘derde weg in de tuinbouw’, naast de ‘conventionele weg’ en de ‘biologische weg’, maken groententelers van elke coöperatie deel uit van dit samenwerkingsverband. Al deze telers hebben een specifieke training gevolgd om anders te leren telen. Volgens Christophe Rousse, directeur van ‘Solarenn’, "is dit label niet gebaseerd op communicatie, maar op het harde werken van de teler."
De drie merken samen hopen dat de gewasbeschermingsmiddelvrije producten ‘binnenkort’ 30 tot 40% van hun tomatenverkoop zullen vertegenwoordigen. De prijzen van deze producten zullen door de handelaars worden vastgesteld. De hoogte ervan zal waarschijnlijk ergens tussen die van conventionele en biologische producten komen te liggen. “Er zijn ook extra kosten waarmee rekening gehouden moet worden,” benadrukt Rousse.
Dit ‘natuur en smaken’ – samenwerkingsverband voor tomaten kan zich geleidelijk uitbreiden naar een samenwerkingsverband voor meerdere groenten. Er zijn al tests uitgevoerd op pompoenen en aardbeien. Komkommers kunnen de volgende groenten zijn om getest te worden. "We willen graag de weg hiervoor vrijmaken, maar in de tuinbouw gaat het niet zo snel als bij het internet. Er is meer tijd nodig,” legt directeur van UCPT Gilbert Brouder uit. UCPT is de coöperatie die werkt onder het merk ‘Prince de Bretagne’. "Het belangrijkste is om tussen conventionele telers en biologische telers geen barrières te laten ontstaan."
Bron: www.20minutes.fr