Tholen - Tijdens de opening van de Dutch Agri Food Week riep landbouwminister Schouten iedereen op de telers te bedanken voor alles wat zij voor ons doen. "De mensen die het produceren mogen best wat meer waardering daarvoor krijgen", zei ze. Maar hoe weet de consument welke teler te bedanken? Zeker bij onverpakte producten is dat lastig. De afzender staat er vaak niet op. De sticker die Boer Ted voor knolselderij ontwikkelde zal ook niet verschijnen in retailschappen, vertelt hij.
"Boer Ted's knolselderij. Knolselderij de koning onder de groenten. Ik ben lekker in de snert, roerbak of salade." Afzender: Vaalburg vof
Ted en Nicoline Vaalburg promoten al jaren hun knolselderij in Noord-Holland. De open dagen die zij jaarlijks houden, trekken veel aandacht en bezoekers. "We krijgen dan veel positieve reacties op de duurzame wijze waarop wij telen. Bezoekers zouden het leuk vinden om om onze producten te herkennen in de schappen", vertelt Ted Vaalburg. Ze ontwikkelden bovenstaande sticker zodat ze hun producten van een afzender kunnen voorzien en bovendien ook wat extra informatie over de bereidingswijze mee te geven, bijvoorbeeld dat je knolselderij ook rauw kunt eten, iets wat veel consumenten nog niet weten.
Een sticker op knolselderij slaat echter nog niet aan bij retailers vertelt Ted die zowel knolselderij teelt, wast, snijdt en verpakt zodat het direct naar de retailschappen kan. Het idee voor de retail zal voorlopig niet verder doorontwikkeld worden wat praktisch gezien nog zou moeten gebeuren. Het stickeren brengt extra werk met zich mee en ze mogen niet gemakkelijk loslaten.