Tholen – De broers Harmen en Bertjan lijken een voorliefde te hebben ontwikkeld voor machines. Inmiddels staan er drie machines bij de kraam. Ondanks dat de apparaten een logistieke uitdaging vormen om dagelijks heen en weer mee te nemen, spannen ze zich er graag voor in vanwege de service die ze klanten kunnen bieden en de meerwaarde in omzet die daarbij hoort. "In gesprekken met klanten kwam vaak naar voren dat de gemiddelde huisvrouw het schillen van asperges best een lastig en vervelend klusje vindt", vertelt Harmen. Nu Vitamientje.nl het ze makkelijker heeft gemaakt, namen klanten vergeleken met vorig jaar de dubbele hoeveelheid mee.
Vitamientje.nl staat op markten ver boven de rivieren, maar heeft onder de klanten de aspergeverkoop goed op gang weten te brengen. "Het was in onze streken geen bekend product. We hebben altijd ons best gedaan om asperges te promoten. In de beginjaren, toen mijn vader nog aan het roer stond, zijn we begonnen en verkochten we een kistje per week, nu is het echt een belangrijk aanvullend product geworden", aldus Harmen. Dit jaar hebben ze het zo geregeld dat ze het direct bij de teler kunnen bestellen via veiling ZON. "Asperges wil je zo vers mogelijk hebben. Het scheelt een dag, plus ik hoef niet af te wachten wat de groothandel voor maten heeft ingekocht. Er komen transportkosten bij, die kun je echter wegstrepen tegen de kosten die de groothandel rekent."
Schillen en vacumeren
De aspergeschiller kwam afgelopen zaterdag voor het eerst in actie. Expres na Pasen, waarna vaak een dipje volgt, om juist klanten nieuwsgierig te maken en naar de mark te trekken. Klanten die asperges kopen rekenen eerst af en kunnen daarna gebruikmaken van de schilservice. Aan hen de keus om het zelf te doen of te laten doen. Klanten kunnen een grote voorraad inslaan, want Vitamiente.nl heeft ook nog een vacumeermachine waarmee ze de geschilde asperges lang houdbaar kunnen maken.
De aspergeschiller is de derde machine van Vitamientje.nl. Er is ook een citruspers en een ananasschiller. Het blijft de moeite om ze telkens mee te nemen. Het blijft een attractie en is iets dat de verkopen versterkt. "Er is een aantal klanten die het leuk vindt om zelf te persen of hun ananas te schillen, maar er zijn er ook die liever het kant-en-klare product pakken, dus dat zetten we ook altijd klaar. Je moet het beide doen, anders loopt het niet", besluit Harmen.
Voor meer informatie:
Harmen Westerink
harmen@vitamientje.nl
Bertjan Westerink
bertjan@vitamientje.nl
Vitamientje.nl
+31 (0)6 - 20704847
www.vitamientje.nl