Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
K Group op schema om voedselverspilling met 10% terug te dringen

Franprix introduceert Noé bio-winkelconcept in Parijs

K Group op schema om voedselverspilling met 10% terug te dringen
De Finse retailer K Group laat weten dat zijn inspanningen om de verspilling van voedsel te beperken effectief blijken te zijn. Momenteel neemt de verspilling in de winkels met zo'n 1% tot 2% per jaar af. In 2013 stelde de retailketen zich ten doel om de voedselverspilling in zijn K Food-winkels tegen 2020 met 10% terug te dringen.

Franprix lanceert Noé bio-winkelconcept in Parijs 
De Franse retailer Franprix heeft een nieuw winkelconcept gelanceerd, Franprix Noé, dat gericht is op exclusieve, biologische en lokale AGF. De retailer beschrijft de winkel als een plaats voor stedelijke consumenten die op een verantwoorde manier inkopen doen. Er zijn al twee vestigingen geopend in Parijs. 

Waitrose ziet omzet met 2,8% stijgen 
De Britse retailer Waitrose zag zijn omzet vorige week met 2,8% stijgen, wat voornamelijk te danken is aan 'voor de helft van de prijs' acties en de reclamecampagne voor zijn 'essential' huismerk-assortiment. Het Waitrose 'essential' assortiment, waarvan de afzet steeg, bestaat onder meer uit croissants, met een groei van 232%, witte bonen in tomatensaus (+142%) en vissticks (+95%). 

Wijziging Lidl-directie wijst op ongeduld in Verenigde Staten
Een wijziging van de overzeese directie zou volgens Europese media weleens een voorbode kunnen zijn voor Lidls naderende 'bestorming' van de Amerikaanse markt. Het Duitse handelsblad Lebensmittel Zeitung, dat een vertrouwelijke bron citeerde, meldde dat Michael Arnada, de voormalige directeur van Lidl Spanje, benoemd zal worden in het divisiebestuur dat toezicht houdt op de Verenigde Staten, het hoogste leiderschapsniveau onder de raad van bestuur van het bedrijf en zijn veeleisende directeur Klaus Gehrig. Arnada zal naar verluidt de functie van Daniel Marasch overnemen. 

Whole Foods, Walmart en andere retailers omarmen online boodschappendiensten
Boodschappen doen heeft soms wel wat van een hindernissenparcours met overvolle parkeerplaatsen, lange rijen bij de kassa's en huilende kinderen. Een toenemend aantal Amerikanen vinkt tegenwoordig zijn boodschappenlijstje echter af zonder maar een stap in de winkel te hoeven zetten. Allison Howard uit San Francisco laat haar boodschappen eens per week thuisbezorgen via Instacart. Deze drukbezette moeder van vier plaats eenvoudig haar bestelling via het internet bij twee of drie verschillende winkelketens, waaronder Costco. 

ALDI Verenigde Staten wint 'Best of the Best' EPA GreenChill award voor transkritische CO2 winkels
ALDI VS heeft tijdens de Energy and Store Development Conference in Orlando vorige week de Best of the Best' GreenChill award in ontvangst mogen nemen. Tom Land, directeur van het Environmental Protection Agency's GreenChill reikte de awards uit. De Best of the Best award wordt toegekend aan de beste door GreenChill gecertificeerde winkels van het afgelopen jaar. Sinds augustus 2017, ontvingen 43 van Aldi's 69 transkritische CO2 winkels het GreenChill Platinum predicaat, en er worden meer winkels gereed gemaakt om aan dit predicaat te kunnen voldoen. De Best of the Best award is toegekend aan alle Aldi Platinum winkels. 

M&S begint met testen van online boodschappendienst
Marks & Spencer is begonnen met het testen van een online boodschappendienst om te bekijken "wat er werkt voor de klant", terwijl meerdere supermarktketens bezorgd kijken naar de invloed van Amazon op de markt. Volgens M&S worden er twee "kleine tests" gedaan met de nieuwe service: één in Camden en de andere in Woodley, bij Reading. Beide zullen exclusief gericht zijn op "speciaal geselecteerde klanten van Sparks". De test met online boodschappen in Camden biedt bezorging aan huis binnen een straal van 5 kilometer, terwijl die in Woodley bestaat uit een afhaalservice waarbij de bestellingen binnen twee uur klaar staan.

Aldi meldt recordomzet maar minder winst door prijzenoorlog
De Duitse kortingsketen meldt dat de omzet in 2016 met 13,5 procent steeg naar 8,7 miljard pond, maar dat de winstmarge met 17 procent daalde. De keten verklaarde deze daling door te wijzen op de "voortdurende investeringen in prijzen en infrastructuur". Volgens Aldi-directeur Matthew Barnes is de strategie om "de laagste prijzen in Engeland te bieden". "We doen alles wat we kunnen om de klant te behoeden voor prijsverhogingen, zodat onze prijzen de laagste zijn in het Verenigd Koninkrijk, elke dag weer," zei hij.

Auchan vervangt wellicht de naam ´Jumbo´ in Portugal
Hypermarktconcern Auchan overweegt te stoppen met de merknaam ´Jumbo´ in Portugal, tegen het eind van 2018. Het is de bedoeling van de Franse keten om de naam ´Auchan´ te gaan gebruiken in het merendeel van de 17 landen waar er vestigingen zijn, als onderdeel van een nieuwe strategie om de naamsbekendheid te vergroten. Vorig jaar kondigde het bedrijf aan om te streven naar een meer homogene uitstraling, met een grotere nadruk op de merknaam´Auchan´.

Mercadona onthult locaties van nieuwe Portugese winkels
De Spaanse supermarktketen Mercadona heeft de locaties onthuld van vier nieuwe winkels die in Portugal geopend gaan worden in 2019. Naast de winkels in Matosinhos en Gaia, die eerder dit jaar werden aangekondigd, bevestigde het bedrijf uit Valencia de locaties van de volgende twee winkels: een extra vestiging in Gaia en een andere in Gondomar. Zoals gepland zullen de eerste vestigingen in het land geopend worden in de regio Porto, met een investering van 25 miljoen Euro.

Co-op ziet verwachte winst dalen met 48 procent in eerste helft
De Engelse Co-operative Group meldt dat de verwachte winst in de eerste helft van het jaar met 48 procent is gedaald naar 14 miljoen pond, door investeringen in de eigen leden en de verkoop van het laatste aandeel in de Co-op Bank. De reële winst zakte in deze periode van 72 miljoen pond naar 51 miljoen pond, wat het bedrijf verklaart via de voortdurende herstructurering van haar vestigingen en de 29 miljoen pond aan uitkeringen aan haar leden. Over het algemeen bleven de inkomsten stabiel op 4,6 miljard pond, door groei in de voedsel-, uitvaart- en juridische hulp-sectoren van de Co-op.

Meijer biedt 'kneusjes' tegen gereduceerde prijzen
"Meijer heeft een assortiment van meer dan 600 producten, dus het Misfits-project vormt een ongelooflijke uitbreiding van ons totale aanbod," aldus Peter Vail, vicepresident Produce, Deli and Bakery van Meijer. "Deze volmaakt onvolmaakte artikelen hebben een eigen allure. Onze klanten reageerden positief op de producten die aangeboden worden via het Misfits-project."

Retailers merken gevolgen van het Lidl-effect
Lidls kwalitatief goede maar laag geprijsde eigen merken vormen een bedreiging voor andere kruideniers, vooral voor de meer conventionele winkels. Maar het is niet alleen de groei van deze kortingsketen die iedereen zorgen baart. Wat er verder speelt is een zeer complexe en steeds drukkere markt, waardoor er overal in de kruidenierswereld prijzenoorlogen uitbarsten. Een grote bedreiging vormt de online-gigant Amazon, die duidelijk van plan is om deze sector op z'n kop te zetten. Het feit dat Lidl nu ook in de VS gaat opereren maakt alles nog ingewikkelder. Veel gevestigde kruideniers en groothandels in het centrum -dus niet in de hogere of laagste prijsklassen- voelen zich meer en meer bedreigd. Target, een keten die met de prijzen in de middenklasse valt, kondigde onlangs grote prijsverlagingen aan voor de kruidenierswaren.

Kansen voor offline verkopers nu ook in China

Met de opkomst van e-commerce vreesden offline aanbieders dat ze klanten zouden verliezen aan de nieuwe online verkopers. En dat gebeurde ook... tot de toenemende kosten van online klantenwerving de groei van e-commerce begon af te remmen. Voor het eerst in vijf jaar is de stijging van online retail in China onder de 30 procent gezakt. Jack Ma kwam snel met een tegenzet door zijn "new retail"-idee te lanceren, waardoor online en offline winkelen naadloos in elkaar zullen gaan overlopen.

Dochteronderneming Amazon koopt voor 27,6 miljoen dollar aandelen van Indiase retailer Shoppers Stop
Een dochteronderneming van Amazon.com Inc heeft besloten voor 1,79 miljard roepie (27,6 miljoen dollar) aandelen te kopen van Indiase retailer Shoppers Stop Ltd, aldus het bedrijf uit India. Amazon.com NV Investment Holdings LLC, een investeerder in portfolio's, gaat circa 4,4 miljoen aandelen aankopen -wat ongeveer overeenkomt met een belang van 5 procent- voor 407,78 roepie per aandeel, zo meldde Shoppers Stop aan de aandelenbeurzen.

Verkoopcijfers juli in Canada stijgen meer dan verwacht
De verkoopcijfers in Canada stegen in juli meer dan verwacht doordat consumenten meer uitgaven aan nieuwe auto's en voedsel en alcohol, aldus data van Statistics Canada.

De groei van 0,4 procent overtrof de verwachtingen van economen die uitgingen van 0,1 procent, hoewel het totale volume daalde met 0,2 procent. De omzet van voedsel- en drankzaken steeg met 0,9 procent; een maandelijkse groei die al vier maanden consequent is.

Alle retailers in deze sector hadden hogere verkoopcijfers, met de supermarkten en de drankhandels voorop.

Supermarkt in Verenigd Koninkrijk test betaling via vinger-herkenning
Het systeem FingoPay werd voor het eerst aangekondigd door ontwikkelaar Sthaler, in de zomer van 2016. Het werkt via een infraroodscan -ontwikkeld door Hitachi- die de unieke patronen van aders in vingertoppen herkent. Hierdoor is een biometrische identificatie mogelijk, vergelijkbaar met een vingerafdrukscan, maar er wordt tegelijkertijd gecheckt of de scan wel van een echt, aanwezig persoon is. Van klanten die dit systeem willen gebruiken wordt het biometrische profiel gekoppeld aan de betaalrekening, waardoor ze kunnen afrekenen zonder betaalkaarten en dergelijke.

Nu veel klanten gewend raken aan het betalen met hun vingerafdruk via mobiele platformen zoals Samsung Pay en Apple Pay, kan dit betaalsysteem wellicht de volgende stap zijn in gebruiksgemak.

Asda-klanten woedend door annuleren van grote hoeveelheid online-bestellingen door 'technische problemen´

Woedende klanten van Asda maakten zichzelf kenbaar nadat deze supermarktketen een grote hoeveelheid online-bestellingen annuleerde door 'technische problemen'. Degenen die wachtten op spullen voor de zondagse lunch en de komende week, werden teleurgesteld. Er wordt geclaimd dat het geld werd afgeschreven, maar dat de bestelling geannuleerd is.

Analisten voorspellen dat Costco binnenkort
voor het eerst winkels bouwt in China

Costco gaat binnenkort groots van start op 's werelds tweede economische markt, aldus een bron vanuit Wall Street. Baird benadrukte opnieuw de outperform rating van de Costco-aandelen met de verwachting dat de kortingsketen binnenkort voor het eerst 'warehouse clubs' gaat opzetten in China, gebaseerd op de officiële opening van een winkel op Tmall, dat wordt gerund door China's e-commerce-reus Alibaba.

Instacart start plaatselijke online bezorging kruidenierswaren
Instacart, de on-demand bezorger van kruidenierswaren, kondigde een grote uitbreiding aan waarmee afgelopen maand werd gestart. Nog eens 495.000 extra huishoudens in de directe omgeving van Atlanta kunnen nu van deze service gebruik maken.
Amazon geeft startschot tot 'kruideniersoorlog' 
Amazon, dat in augustus Whole Foods voor 11,7 miljard heeft overgenomen, probeert de manier waarop Amerikanen inkopen doen opnieuw vorm te geven. Daarnaast lijkt Amazon nu ook zijn zinnen gezet te hebben op het uitbreiden zijn maaltijdbezorgdienst van restaurantketens in het middensegment. 
 
Indiase online-boodschappen start-ups floppen en wel om deze zeven redenen
Online boodschappen doen werd beschouwd als het volgende grote succes voor het startup ecosysteem. Een paar jaar geleden namen online kruideniers in de Indiase e-commerce een grote stap door een nieuwe verfijnde aanpak te kiezen waarbij zij opschepten over de potentie die zij in huis hadden om oude lokale markten leeg te trekken. Helaas kwam hier in de praktijk weinig van terecht. Hierdoor is het aantal startups dat zich vanwege verschillende redenen genoodzaakt zag te stoppen toegenomen. Klik hier voor een overzicht van de oorzaken. 

Ahold Delhaize-directeur laat weten dat zijn bedrijf mogelijk restaurants opent om winkels aantrekkelijker te maken
Ahold Delhaize is binnen de sector bekend om zijn efficiënt geleide conventionele supermarkten. Sinds de fusie van de twee bedrijven vorig jaar, heeft de retailer miljoenen door kostenefficiëntie weten te besparen. De komende drie jaar verwacht het bedrijf €750 miljoen aan synergievoordelen te behalen. Volgens Dick Boer moet Ahold Delhaize echter meer dan alleen efficiënt zijn en al veel meer dan alleen conventioneel. Om meer consumenten naar zijn Stop&Shop, Hannaford, Food Lion en andere retailbanners te trekken wil het kruideniersconglomeraat restaurants en andere aantrekkelijke bestemmingen voor zijn klanten introduceren. 

Walmart test nieuw bezorgsysteem
Retail gigant Walmart wil in de toekomst de boodschappen tot bij de klant in de ijskast bezorgen. Om dit proces te realiseren, heeft Walmart een aantal partners in vertrouwen genomen: de bezorgdienst Deliv, die dezelfde dag levert en het smartlock bedrijf August Home, dat slimme huisautomatiseringsoplossingen aanbiedt.

Aldi heeft profijt van inkrimpen productassortiment 
Het beperkte assortiment van Aldi en het bescheiden winkeloppervlak hebben er aan bijgedragen dat de discounter zijn overheadkosten laag kan houden terwijl de retailer zich tegelijkertijd kan richten op de inkoop van kwaliteitsproducten. De keten test zijn huismerkproducten uitvoerig om er zeker van te zijn dat ze even goed of zelfs beter zijn dan die van de concurrent. In Duitsland, waar het hoofdkantoor is gevestigd, is er een testkeuken, waar medewerkers iedere dag zes uur lang producten testen. De focus op betaalbare kwaliteit is niet veel veranderd in de veertig jaar dat Aldi actief is op de Amerikaanse markt. Wat wel nieuw is, is de snelle groei van de budgetketen en de focus op herinrichting van de winkels. Dit jaar is het bedrijf begonnen om zijn versafdelingen te moderniseren en nieuwe elementen toe te voegen om gelijke tred te houden met traditionele supermarktketens. Het doel is om consumenten die wat meer te besteden hebben weg te lokken bij winkels zoals Kroger en Whole Foods. 

Lidl en Tesco sturen groei sector in Noord-Ierland aan
Lidl en Tesco blijven de groei in de Noord-Ierse retailsector aansturen. Tesco heeft nog altijd het grootste marktaandeel, dat in de 52 weken tot september 2017 volgens Kantar Worlpanel naar 35% groeide. De supermarktketen heeft hier 50 winkels. Ondertussen boekte Lidl op deze markt de snelste omzetgroei van 7,2% op jaarbasis. 


Publicatiedatum: