Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Nederlander Jorick Voorzee zet exportlijn Mexicaanse pecannoten op

Tholen - Een afstudeeronderzoek naar de exportkansen van limes bracht de Nederlander Jorick Voorzee in Mexico. Inmiddels is hij getrouwd met een Mexicaanse, twee kinderen rijker, teelt hij er zelf pecannoten en verzorgt hij ook de afzet van de overige leden van de coöperatie. "Ik kwam in contact met een zoon van een pecannotenteler. Men had voorheen maar één afzetmarkt: de Verenigde Staten, maar men was ervan overtuigd dat er wereldwijd veel meer afzetkansen waren. Dat bleek te kloppen. Ik ben tal van beurzen gaan bezoeken en inmiddels versturen we onze pecannoten wereldwijd!"



De Mexicaanse telers hebben zich verenigd in een coöperatie en hebben gezamenlijk een pelfabriek gestart, genaamd JF Nuts. Jorick is voor de volledige verkoop verantwoordelijk. "Bij ons zijn inmiddels 168 telers aangesloten met een gemiddeld areaal van zo'n 25 hectare per teler. Vaak wordt er hoog opgegeven van de Amerikaanse pecannotenproductie, maar de verwachting is dat de Mexicaanse productie over enkele jaren de Amerikaanse zal overtreffen. Naast onze eigen productie kopen we ook pecannoten elders in. Jaarlijks versturen we zo'n 300 tot 400 containers ongepelde pecannoten naar China en nog eens 250 containers naar overige bestemmingen."



Deze week gaat in het eerste Mexicaanse teeltgebied de pecannotenoogst van start. De oogst duurt, verspreid over meerdere regio's tot en met eind januari. "Men verwacht bij Mexico vaak hoge temperaturen, maar het kan in sommige gebieden zomaar -20°C zijn. Overigens komt dat het product alleen maar ten goede. Kou is goed voor de smaak en olie", vertelt Jorick. Veel druk zit er niet achter de verkoop. "Wat dat betreft hebben we het makkelijk. Met een goede koelketen en verpakking zijn pecannoten makkelijk anderhalf jaar tot twee jaar te bewaren."

De pecannoten worden machinaal geoogst door een klem op de boom te plaatsen en die heen en weer te schudden. Vervolgens worden de noten buiten onder een afdak gesorteerd op maat en wordt het overtollig stof eraf gehaald. Vervolgens gaan de pecannoten direct in containers naar de Chinese markt of worden ze gewassen, gekraakt en gepeld voor ze de koeling ingaan. "In maart heb je altijd het moment waarop telers besluiten of ze ongepeld worden verkocht of in de coldstore gaan. Dan heb je traditioneel een dipje in de markt", vertelt Jorick.



"Onze pecannoten gaan echt wereldwijd. In vergelijking met collega-telers in Mexico is onze focus op de Europese markt wel uniek. Binnen Europa zijn het Verenigd Koninkrijk, België, Spanje, Duitsland en Nederland goede afzetmarkten, maar we verkopen onze pecannoten ook in de Verenigde Staten en Canada. In Azië zijn Japan, Korea, Singapore en Taiwan goede markten. Ook liggen er wel kansen in Israël, waar er een oude traditie is voor het eten van de pecannoten. De Verenigde Staten zijn in principe zelfvoorzienend, maar omdat ze ook exporteren, moeten ze ook noten importeren", vertelt de exporteur.

Kansen / bedreigingen
"Een bedreiging voor onze teelt vormt wel de beschikbaarheid van water. In Chihuahua houdt dit momenteel echt nieuwe aanplant tegen. Arbeid is niet het probleem, omdat de oogst grotendeels is geautomatiseerd. Verder verwacht ik dat de consumptie behoorlijk zal gaan groeien, omdat steeds meer mensen er achter komen dat de noten erg gezond zijn. Onlangs gaf het Voedingscentrum in Nederland het advies om dagelijks een handje noten te consumeren en ik hoorde van marktverkopers dat dit gelijk een gunstig effect had op de verkoop. Daarnaast is het een enorm duurzame teelt van een non-GMO product, waarbij boeren bijvoorbeeld hun eigen fertilizers maken. Onze telers hebben ook een klein gedeelte van het assortiment biologisch beschikbaar, maar er is niet voldoende vraag om hier grootschalig in om te schakelen."



"Ik denk dat de pecannotenteelt een hele mooie investering kan zijn. Je hebt weliswaar acht jaar nodig voor de noten van de boom komen, maar vervolgens kunnen ze ook een paar honderd jaar oud worden. Wel ben ik wat huiverig voor multinationals als Archer Daniels Midland (ADM) die onlangs twee grote bedrijven hebben opgekocht. Daar zit zoveel geld achter, daar valt gewoon niet tegenaan te concurreren", vertelt Jorick. Hij ziet zichzelf niet vertrekken uit Mexico. "Af en toe kom ik een paar weken op familiebezoek in Nederland, maar mijn toekomst ligt in Mexico. Zo ben ik van plan om Macadamia-noten te gaan telen. Die zijn hier ook nog onbekend."

Voor meer informatie:
Jorick Voorzee
Mexico Trendy Flavors
Tel: +52(1)33 11681428
jorick@mextf.com
www.mextf.com