Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Fréderic Bostyn, The Nutty Farmer:

"Telers uit Burkina Faso telen heerlijke cashewnoten, maar het wordt tijd dat ze daar zelf ook van profiteren"

Tholen - Noten lijken in recente jaren een steeds grotere afname te vinden. In coronatijden werden ze zeer populair door de gezondheidsvoordelen, maar ook in de jaren erna blijven ze gretig aftrek vinden onder de consument. Toch zag Fréderic Bostyn dat er hierbij nog altijd veel voor pinda's of borrelnootjes werd gekozen. Dit kon en moest anders, zo stelde hij, waardoor The Nutty Farmer geboren was. "We willen niet alleen een hele smaakvolle, Fairtrade cashewnoot op de markt brengen, maar ook een verschil maken voor de telers in Burkina Faso", zo vertelt de Vlaamse ondernemer.

Het eerste idee doemde voor Fréderic eigenlijk op in 2021. "Ik liep door de supermarkt en was op zoek naar nootjes. Eigenlijk viel me toen op dat er buiten de vettige pinda's of borrelnoten niet zo bijzonder veel te vinden was hier. Dat heeft mij aan het denken gezet", vervolgt hij. "Ik ben vervolgens in mijn eigen oven gaan experimenteren met natuurnoten en wat kruiden. Deze verkocht ik vervolgens in confituurpotjes in de hoevewinkel van mijn moeder als een soort hobby. Tot mijn grote verrassing sloeg het echter aan. Er was interesse, wat mij er weer toe aanzette om te kijken of ik het grootschalig op kon gaan pakken."

"Dat ik me wilde richten op cashewnoten was al snel beslist. Het zijn de beste noten om te verwerken, omdat ze heel neutraal en zacht van smaak zijn met daarnaast een speelse vorm. Ik vond alleen wel dat ik niet zomaar aan schaaluitbreiding moest doen, maar echt moest gaan onderzoeken hoe alles loopt in de notenketen", gaat Fréderic verder. "Al snel botste ik op grote problemen in de sector. Er zijn in de laatste jaren meerdere bedrijven die hiermee aan de slag gegaan zijn, maar ook ik vond dat ik niet zomaar geld kon verdienen over de rug van de telers. Ik wilde met die problemen aan de slag. Zo worden een groot deel van de noten wereldwijd geoogst in Afrika, gaan ze vervolgens naar Azië om te pellen en dan weer naar bijvoorbeeld Nederland of België. Dat is ten eerste niet duurzaam en ten tweede vloeit alle winst weg uit Afrika. De meeste winst haal je namelijk wel degelijk uit het pellen, omdat je dan met een afgewerkt product de markt op kan in plaats van rauwe oogst."

Burkina Faso
Uiteindelijk kwam Fréderic bij Fairtrade België terecht, die bedrijven als The Nutty Farmer ondersteunen. "Via hen ben ik in contact gekomen met boerencoöperaties in Burkina Faso, waar de noten geoogst worden, maar waar ook het pellen blijft. We besloten om rond deze coöperaties een heel project op te starten, wat steunt op 3 pijlers: rechtstreeks samenwerken met de boerencoöperaties, altijd 100 procent Fairtrade werken voor een betere prijs en werkomstandigheden voor de landbouwers, maar daarnaast ook eigen projecten opzetten in Burkina Faso. Zo hebben we vorig jaar een watertoren gebouwd bij een coöperatie en zijn we nu bezig met de bouw van een schooltje. Zo willen we elk jaar minstens 1 project realiseren samen met Fairtrade België."

"Hierbij richten we ons volledig op Burkina Faso. Mits alles het toe laat uiteraard, want het is in het land nog wel eens onrustig geweest. Echter is het de bedoeling om ons te onderscheiden door ons te focussen op 1 land. Vooral ook, omdat we dan de meeste impact kunnen maken. Helemaal omdat je zelf projecten ter plaatse doet, kun je niet elk jaar in verschillende landen bij verschillende coöperaties wat neerzetten. Hiermee verwachten we het meeste te bereiken en bovendien komen er kwalitatief zeer goede noten uit Burkina Faso, waarmee het ook mogelijk is om dergelijke initiatieven op te zetten. Telers uit Burkina Faso telen heerlijke noten, maar het wordt tijd dat ze daar zelf ook van profiteren."

Hartig en zoet
Want het is uiteraard een zeer nobel streven, maar moeilijk te realiseren als er geen goed product op de markt komt. "We hebben inmiddels drie verschillende gamma's van hartig en zoet, die goed opgepakt worden. Zo hebben we gekruide cashewnoten in bijzondere smaken. Dit is niet met de traditionele smaakmakers als zout of paprika, maar granaatappel/tijm/peper/komijn of curry/rozemarijn. Bovendien hebben we een zoet gamma met 3 soorten verschillende chocolade. Denk aan melkchocolade met gezoute karamel of pure chocolade met roze peper/zeezout of sinaasappel/chili."

"Ten slotte is er een derde gamma puur voor de foodservice. Dat zijn cashew crunch toppings die worden gemaakt van de stukjes cashewnoot die in de fabriek in Burkina Faso afbrokkelen. Het is dus een "upcycled" food product, die we vervolgens hier kruiden en roosteren, waarna we het verkopen als krokante topping voor gerechten. Denk aan een hazelnootcrunch, maar dan net wat lekkerder", lacht Fréderic. "Je ziet dat dit veel opgepakt wordt voor op salades in plaats van hele noten."

Populaire noten
En dat lijkt het bedrijf uit het Vlaamse Sint-Denijs vooralsnog aardig voor de wind te gaan. "We hebben al een mooie klantenkring in speciaalzaken in België opgebouwd, maar dus ook de foodservice. Daarnaast doen we een klein beetje Frankrijk en zijn we sinds kort gestart in Engeland. Daar zien we een heel mooi potentieel in. Uiteindelijk zouden we ook graag de stap naar Nederland zetten, maar om daar voet aan de grond te krijgen, is niet altijd even makkelijk. Ondanks dat Nederland echt een notenland is met bijvoorbeeld veel speciale notenwinkels, is er veel concurrentie en bovendien worden de noten in Nederland vaak gebrand, waar wij ze roosteren. Het is een ander soort productieproces."

"In de noten blijft daarentegen wel degelijk een mooi potentieel. Noten worden wel wat duurder en ook de cacaoprijs is ontploft, maar er zal altijd een markt blijven. Zeker gezien de gezondheidsvoordelen zal men altijd bereid blijven het geld ervoor neer te leggen. In Nederland zien we dat deze gezondheidstrend al langer aan de gang is, maar ook in België gaan de volumes de laatste tijd fameus omhoog. Daarin strijden we nog altijd met de pinda's, maar positief blijven, hoort erbij. Ik denk echt dat we een verschil kunnen maken. Het doel is uiteindelijk om zo veel mogelijk van de productie zelf in Burkina Faso te laten gebeuren. Niet enkel pellen, maar ook roosteren en kruiden. Dat gebeurt nog in België, maar uiteindelijk creëer je de meeste toegevoegde waarde voor de mensen in het land als alles in Burkina Faso zelf gerealiseerd wordt. Daarvoor moeten we nog een heel stuk groeien, maar het is wel het ultieme doel", besluit Fréderic.

Voor meer informatie:
Fréderic Bostyn
The Nutty Farmer
Drielindenstraat 3
8554 Sint-Denijs, België
+32 492 521312
hi@thenuttyfarmer.com
www.thenuttyfarmer.com