Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Denemarken: Coop vernieuwt formats

Noorwegen: NorgesGruppen behaalt 3,5% meer marktaandeel

VK: Morrisons weert fake-farm producten
Morrisons heeft beloofd om via het eigen huismerk geen producten te verkopen, die onterecht de indruk wekken van Britse telers afkomstig te zijn. De National Farmers' Union had eerder kritiek geuit over zogeheten "fake-farm"-producten, die worden geprofileerd aan de hand van namen van lokale telers die misschien niet eens bestaan. De kritiek laaide met name op toen Tesco in 2016 voor zijn eigen huismerk een aantal merken introduceerde met namen als Rosedene Farm of Boswell Farms. (BBC)

VK: Meer fruitomzet bij food-to-go-winkels
De Britse food-to-go-sector zal met 2022 een waarde hebben van £23,5 miljard (€26,0 miljard), terwijl de waarde in 2017 nog neer komt op £17,4 miljard (€19,3 miljard). Dit blijkt uit statistieken van het marktonderzoeksbureau IGD. "Food-to-go-ketens zijn hard op weg met het ontwikkelen van het eigen assortiment. Ook breiden ze sterk uit buiten Londen, wat de reden is dat we denken dat deze winkels met het einde van 2022 het grootste deel van het food-to-go-segment zullen vormen," aldus Gavin Rothwell van IGD. In het afgelopen jaar is met name de omzet van fruit toegenomen. 24% van alle consumenten bij food-to-go-winkels koopt fruit. (esmmagazine.com

Denemarken: Coop vernieuwt formats
Het Deense Coop wil als onderdeel van de plannen voor de periode van 2018 tot 2022 zijn formats onder het Coop-merk te stroomlijnen. Volgens CEO Peter Høgsted zou het beter zou zijn als er voor alle winkelformats sprake zou zijn van een overkoepelend merk met de naam Coop. Coop hanteert een vergelijkbare strategie in Zweden, waar alle bestaande winkelketens die daar worden beheerd nu afhankelijk van omvang onder zijn verdeeld in de merken Coop, Stora Coop en Lilla Coop. (igd.com)

Morrisons organiseert evenement ter ondersteuning van telers
Morrisons organiseert binnenkort bij een van zijn vestigingen het Meet The Farmer-evenement. Telers zullen dan in de middag bij de vestiging aanwezig zijn om met consumenten in contact te komen en voorlichting over Britse producten te geven. Meer dan 70% van alle versproducten van het assortiment van Morrisons is van Britse afkomst. (thetelegraphandargus.co.uk

Noorwegen: NorgesGruppen behaalt 3,5% meer marktaandeel
De Noorse retailgroep NorgesGruppen heeft in de afgelopen zes maanden zijn marktaandeel uitgebreid met 3,5%. De Noorse supermarktsector als geheel had in het begin van 2017 echter een historisch lage groei van slechts 1,2%. "Het feit dat we ons positief ontwikkelen in een steeds moeilijker wordende supermarktsector is erg bevredigend," zegt CEO Runar Hollevik. NorgesGruppen beheert de supermarktketen Kiwi, die een toename in marktaandeel verkreeg van 1% en daarmee nu op 21,1% staat. Spar heeft een marktaandeel van 7% (+0,2%), terwijl het marktaandeel van Joker neerkomt op 3,7% (+0,1) en dat van Meny neerkomt op 10,6% (-0,2%). (esmmagazine.com)

China: Sun Art heeft winsttoename van 22,7%
Sun Art Retail Group Ltd , de tweede grootste hypermarktketen van China, had in zijn eerste halfjaar een toename in netto winst van 22,7%. Hoewel het bedrijf te maken had met toenemende concurrentie van e-commerce, kon hiervoor worden gecompenseerd met de omzet van ongebruikte prepaid-kaarten. (Reuters)

Filipijnen worden vijfde grootste supermarktsector van Azië
De supermarktsector van de Filipijnen wordt volgens IGD mogelijk met vier jaar tijd de vijfde grootste sector van Azië. IGD baseert zich bij deze prognose op de geraamde jaarlijkse groei van 9,3%, waarmee de resultaten voor de periode van 2016 tot 2021 zijn berekend. IGD onthulde zijn bevindingen op de 24th National Retail Conference in de Filipijnen. Met 2021 zal de Filipijnse retailomzet uit zijn gegroeid tot 7,08 biljoen pesos (€119,1 miljard). In 2016 kwam deze omzet neer op 4,53 biljoen pesos (€76,2 miljard). De groei komt met name tot stand door de aantrekkende economie, de stijgende bevolkingsdichtheid en de toename in consumptie. (kamcity.com)

China: Suning werkt samen met Metcash
De Chinese retailgroep Suning Holdings Group gaat samenwerken met de Australische groothandelaar Metcash. Op deze manier brengt Suning Australische en Nieuw-Zeelandse producten van hoge kwaliteit bij Chinese consumenten. Onderdirecteur Steven Zhang werd eerder uitgenodigd voor bezoek bij Metcash in Australië. (markets.businessinsider.com)

Een op de vier retailers voelt zich verlamd door Amazon

Retailers willen graag de concurrentie aangaan met Amazon, maar missen daarvoor kapitaal, een goede strategie en de beschikking over digitale middelen. 44% van alle retailers geeft aan niet te weten hoe ze op de komst van Amazon moeten reageren. Dit blijkt uit het onderzoeksverslag "A New Path for Retail: Co-Existing with the Force of Amazon." Het onderzoek werd uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau Bluecore. 60% van alle retailers ziet Amazon op zijn minst als iets van een concurrent. Deze bedrijven hebben moeite met gratis bezorgkosten, email-communicatie en meer toegang tot consumentenstatistieken, wat precies de zaken zijn waar Amazon een specialist in is. (chainstoreage.com)

VS: Boete voor Safeway van $42 miljoen
Safeway is in hoger beroep gegaan tegen een boete van $42 miljoen (€35,8 miljoen). Het Amerikaanse Hof van Beroep heeft echter besloten dat Safeway de boete nog steeds moet betalen. De retailgroep kreeg de boete omdat het bedrijf in 2010 zijn klanten teveel zou laten betalen. Safeway verhoogde toen de prijzen van zijn online assortiment met zo'n 10% meer ten opzichte van het offline assortiment. De prijsverhoging was meer dan onder het eigen klantencontract was toegestaan, terwijl klanten ook niet gewaarschuwd werden voor de prijsstijging. (fooddive.com


Publicatiedatum: