Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Avebe stapt over op elektrische heftrucks van STILL

Avebe in Ter Apelkanaal heeft de eerste stap gezet naar de totale omschakeling van verbrandingstrucks op elektrische. Doelen zijn efficiencyverhoging, duurzaamheid en optimale werkomstandigheden. STILL Intern Transport levert de nieuwe vloot inclusief FleetManager om de puntjes op de i te kunnen zetten. Avebe mikt op een optimaal bewustzijn rondom het intern transport.


V.l.n.r.: heftruckchauffeur Albert Swama, Rudy Welling, Jelle-Marten de Vries, Herman Top en Albert Gort.

In bijna 100 jaar tijd is Avebe uitgegroeid tot een onderneming die wereldwijd producten levert op basis van zetmeelaardappelen. Binnen deze productie was het intern transport min of meer een vanzelfsprekende zaak. Heftrucks heb je nu eenmaal nodig om de pallets en andere lasten te verplaatsen en het bedrijf kocht deze regionaal in. "Aangezien we zowel binnen als buiten flinke afstanden afleggen, waren dat vooral lpg-trucks", stelt logistiek manager Jelle-Marten de Vries. "Als een of meerdere trucks aan vervanging toe waren, kwam er een voorstel tot aanschaf en werd de wissel geregeld. Met de aanstaande vervanging van 22 trucks hebben we dit proces onder de loep genomen en gekeken hoe we dit effectiever kunnen doen en meer aandacht kunnen leggen op voor ons belangrijke aspecten zoals duurzaamheid en veiligheid."


Het logistieke team is tevreden met de eerste 13 uitgeleverde STILL trucks, variërend van 1,5 tot en met 3 ton hefvermogen.

Prikkelende vragen
De heroverweging bij Avebe was mede het gevolg van een spontaan bezoek van de STILL accountmanager Albert Gort een kleine twee jaar eerder. "Albert stelde ons vragen als 'Wat doen jullie nu precies met de heftrucks, hoe zou de ideale vloot eruitzien en zou het efficiënter én beter kunnen?" haakt Rudy Welling, medewerker Outgoing Goods in. "We hebben die vragen serieus opgepakt en ons samen met afdeling Inkoop afgevraagd wat er beschikbaar is in de markt. Naast STILL hebben we drie andere leveranciers gevraagd om een zo goed mogelijk advies uit te brengen. Kernpunten daarbij waren duurzaamheid, transparantie, dienstverlening en innovatie. Zowel wat de trucks zelf betreft, als de totale serviceorganisatie."

Niet uit een brochure kiezen
Avebe richtte zich met deze aanpak op de vervanging van een eerste groep van 22 trucks in een range tussen de 1,5 en 3 ton hefvermogen. Doel was om geheel over te gaan naar elektrisch rijden, want dat was haalbaar en wenselijk gebleken. "Dergelijke trucks koop je niet even uit een brochure, maar die wil je zien, voelen en rijden", meent Jelle-Marten. "Dat gaat niet door 'even een demotruck om de hoek zetten'. We wilden echt een passende truck op proef met daarbij een al even passend advies voor de trucks op de andere afdelingen en de benodigde voorzetapparatuur. Deze vragen leidden al tot behoorlijke verschillen bij de diverse leveranciers."


De chauffeurs hebben gekozen voor de twee hendeluitvoering waarmee heel nauwkeurig de mastfuncties zijn te bedienen.

In een eerder stadium was ook Herman Top, Purchase Support Engineer, bij het Avebe-team gekomen en samen evalueerden ze de geboden oplossingen. De heftruckchauffeurs mochten eveneens hun zegje doen via uitgebreide enquêteformulieren. Zo bracht Avebe het kwartet heftruckleveranciers terug tot een duo. Hen werd gevraagd om een totale aanbieding te doen en de onderhandelingen te vervolgen.

Beste papieren voor STILL
Na uitgebreide vergelijking, ook van de serviceorganisatie en -mogelijkheden, viel de keuze op een nieuwe vloot van STILL Intern Transport. Het betreft 22 trucks, waarvan de eerste 16 nu zijn uitgeleverd. Vier stuks RX50-15 zijn specifiek afgestemd op de inzet binnen de voedingsmiddelenindustrie (VMF), 15 stuks RX60-25, twee RX60-30 met roterende klem en push pull voorzetapparatuur en één RX15-50 voor de technische dienst. Het full service contract (Operational Lease) staat tevens model als raamcontract voor de toekomst.


Voor de officiële overdracht van de nieuwe elektrische STILL vloot was er koffie en taart voor het hele team.


Uniforme bediening
Om veilig en goed te kunnen werken hebben de diverse STILL trucks alle mini-hendels voor de uniformiteit. Daarnaast varieert de gewenste uitrusting per inzet. Er zijn vaste cabines en trucks met een voor- en achterraam, side shifts, vorkverstellers, volledig verlichtingspakket en handige trekhaken. De VMF-trucks hebben antibreukfolie voor het cabineglas en de verlichting evenals biologisch afbreekbare olie.

"Vervolgens maken we nu de overstap op vlootmanagement om beter de vinger aan de pols van ons intern transport te houden", stelt Rudy Welling. "FleetManager 4.x meet uren, inzet, snelheid, autorisatie, schokken, accu-gebruik en zorgt dat altijd de verlichting en zwaailampen inschakelen. De vloot is nog te vers om daar nu al conclusies uit te trekken, maar we komen beslist waardevolle dingen tegen die we per chauffeur kunnen afstemmen."

STILL heeft de eigen bedrijfspassen van Avebe voorzien van een transponder om op de trucks te kunnen inloggen. Zo rijden alleen die chauffeurs op die trucks waar ze ook daadwerkelijk toegang toe hebben en word de veiligheid geborgd.

Samengevat hebben we het gehele traject als zeer aangenaam en professioneel ervaren", stelt Jelle-Marten de Vries. "We hebben nu een vloot uit één hand, volgens duidelijke afspraken in één deal. We nemen straks afscheid van onze eigen lpg-tankinstallatie en dat is een veiligheidsissue minder op het terrein. Dankzij onze eigen warmtekrachtkoppeling hebben we volop energie voor het laden van de batterijen en dat levert een meer dan aantrekkelijke besparing. Voor de rest is het aan STILL om te laten zien wat ze kunnen."
Publicatiedatum: